Omzetstijging supermarkten vlakt af

Supermarkten in Nederland hebben vorige maand een omzet gedraaid van 3,23 miljard euro, een half procent meer dan in april 2014. 

Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK vrijdag heeft gepubliceerd.

De omzetgroei lag daarmee wel een stuk lager dan gemiddeld in het eerste kwartaal. In januari stegen de verkopen nog met 2,6 procent, gevolgd door toenames van achtereenvolgens 1,2 en 1,1 procent in februari en maart.

Klanten stapten in april de winkel uit met in doorsnee voor 22,25 euro aan boodschappen in hun tas. Daarmee steeg de waarde van de gemiddelde kassabon met 0,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Door overnames is het aantal supermarktformules de afgelopen jaren gedaald. Met name de grote ketens hebben daarvan geprofiteerd. Jumbo liet dankzij de overname van C1000 de sterkste groei zien, maar ook Albert Heijn, Plus en de prijsvechters Lidl en Aldi zagen hun klantenkring aanzwellen, aldus GfK.

Speciaalzaken trekken juist minder publiek dan drie jaar geleden, met uitzondering van natuurvoedingswinkels. Ook markten, warenhuizen en groothandels hebben hun klantenkring kleiner zien worden.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie