Nederlanders doen op paaszaterdag weer veel inkopen voor de aankomende feestdagen. In de supermarkten van Jumbo was het zaterdagmorgen zelfs ''iets drukker'' dan vorig jaar.

Albert Heijn rekent net als een jaar geleden op ongeveer een vijfde meer transacties dan op een normale zaterdag: ongeveer drie miljoen.

Populair zijn onder meer de afbakbroodjes, verse sappen, feeststollen, prosecco en chocolade-eitjes. Ook stukjes vlees en sausjes voor de gourmet zijn in trek.

Veel klanten eten met de paasdagen asperges, merkt Albert Heijn verder op. Een woordvoerder van Jumbo zegt dat het ei wederom het meest gekochte paasproduct is. Naar schatting heeft Jumbo daar deze week zo'n 8,5 miljoen stuks van verkocht.

Supermarktkoepel CBL voorspelde dinsdag al dat de supermarkten in Nederland dit jaar kunnen rekenen op een recordomzet voor Pasen van 765 miljoen euro. Dat is 2,5 procent meer dan een jaar terug.

Geen windeieren

Dat Pasen winkeliers geen windeieren legt, bleek deze week ook uit een onderzoek van bureau Q&A Research & Consultancy. Daaruit kwam naar voren dat veel Nederlanders dit jaar meer geld willen uitgeven voor hun paasontbijt. De bestedingen voor het feest liggen ongeveer 7 procent hoger dan vorig jaar, aldus Q&A.

Ook zondag zijn verspreid over het land nog diverse supermarkten open. Jumbo en Albert Heijn denken dat klanten dan nog even langskomen voor paasboodschappen die zij vergeten zijn. Maandag is naar verwachting vergelijkbaar met de drukte van een normale zondag.