Het geld dat wordt geïnvesteerd in de uitbreiding van luchthaven Lelystad kan beter worden gestoken in de verbetering van de infrastructuur rond Schiphol.

Dat zegt voormalig KLM-topman Peter Hartman in een interview met vakblad Luchtvaartnieuws.

''Alle kaarten moeten op een 'state of the art' nationale luchthaven worden gezet, in plaats van het exporteren van geluid naar een voorlopig nog overbodige luchthaven Lelystad'', aldus de huidige vicevoorzitter van het bestuur van Air France-KLM.

''Schiphol en de bereikbaarheid, zowel aan lucht- als landzijde, hebben prioriteit. Helaas blijkt die overtuiging te weinig in de praktijk.''

Afgelopen week werd officieel het besluit genomen om het vliegveld van Lelystad uit te breiden tot een volwaardige luchthaven. Het vliegveld in de polder moet vanaf 2018 vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen, maar geen enkele luchtvaartmaatschappij staat te trappelen om te verkassen.

Concurrentie

Hartman waarschuwt voor de concurrentie van zuidelijke luchthavens, die belangrijke vervoersstromen van West-Europa afsnoepen. ''Een luchthaven van Istanbul voor 125 miljoen passagiers, Dubai, Abu Dhabi en Qatar, dat zijn serieuze bedreigingen voor onze belangrijkste economische motor, Schiphol. Wat gaan we doen om die aanval af te slaan? Lelystad aanleggen? We gaan het daarmee echt niet winnen.”

Volgens de voormalig KLM-directeur moeten verschillende vormen van vervoer beter op elkaar worden aangesloten. ''Het gaat dan niet alleen om vliegtuigen, maar ook om wegennet, treinen, taxi’s, trams en bussen. Het doel is het reizen voor passagiers zo aangenaam mogelijk te maken. Daarom blijft mijn oproep: besteed de miljoenen van Lelystad aan verbeteringen van trein en eventueel tram.''