Zuivelproducent FrieslandCampina wil de komende jaren groeien met producten voor specifieke doelgroepen zoals zuivel voor senioren of kinderen. 

Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf donderdag na berichtgeving in Het Financieele Dagblad.

Zo zal de zuivel voor senioren specifieke voedingsstoffen bevatten die belangrijk zijn voor die doelgroep. Hetzelfde geldt voor kinderen. Ook verwacht het bedrijf groei van zijn traditionele activiteiten zoals de productie van kaas.

FrieslandCampina houdt voor de periode 2010-2020 rekening met een groei van 2 procent per jaar, vooral in het buitenland als gevolg van de wereldwijde vraag naar zuivel.

Het zuivelconcern heeft de afgelopen jaren 2,5 miljard euro geïnvesteerd, waarvan circa 1,8 miljard in Nederland, onder meer om de productiecapaciteit op te voeren en te moderniseren.

Melkquotum

De investeringen zijn ook nodig om het aanstaande extra melkaanbod van boeren te verwerken. Sinds woensdag mogen boeren weer zoveel melk produceren als ze willen na het afschaffen van het Europese melkquotum. FrieslandCampina zal daardoor naar verluidt circa 15 procent meer melk moeten verwerken van zijn leden.

Deze week is FrieslandCampina een samenwerking gestart met Huishan Dairy. Dat bedrijf gaat op de Chinese markt een nieuw merk babyvoeding introduceren. Daarnaast blijven beide ondernemingen hun eigen merken babyvoeding in het land verkopen.