Winkelketen Primera kijkt terug op een goed jaar. De keten opende dertien nieuwe winkels en zag een lichte stijging in haar omzet. 

De ruim 465 winkels realiseerden vorig jaar gezamenlijk een omzet van ruim 640 miljoen euro. Dit maakte het coöperatieve winkelbedrijf woensdag bekend.

Een opvallend resultaat aangezien de winkelketen te maken heeft met een aantal krimpende markten zoals tijdschriften en tabak. ''In deze markten kunnen wij alleen nog maar groeien door marktaandeel te winnen. Dit doen wij nog steeds, maar verbreding is een absolute must en tegelijk ook een antwoord op wensen van onze klanten", aldus commercieel directeur Gert van Doorn.

In de afgelopen jaren is het aantal boek- en kantoorwinkels afgenomen, waardoor er meer vraag is naar een breder assortiment in de Primera-winkels. Primera richt zich bij de boeken vooral op de ''hardlopers en cadeautitels'', terwijl de rest van het assortiment online wordt aangeboden.

Cadeaukaarten

Met het assortiment cadeaukaarten zegt Primera inmiddels marktleider te zijn. Daarnaast is de winkelketen bezig met een landelijke uitrol van pakketpunten in al haar winkels om te profiteren van de groeiende internetmarkt.

Andere voorbeelden zijn de toevoeging van e-sigaretten en prepaid tegoeden, waarmee aankopen op een game platform gedaan kunnen worden. ''Een oplossing voor consumenten die geen gebruik willen maken van creditcards.'' Dit jaar zal de keten tenslotte meer gaan inzetten op cadeauartikelen.

De winkelketen verwacht de komende jaren door te groeien naar vijfhonderd winkels in Nederland, waarmee zij tot één van de grootste retailers van Nederland behoort.