Jumbo mengt zich in de strijd om de online klant. De supermarktketen wil met zogenoemde 'pickup points' de concurrentie aangaan met de thuisbezorgservice van Albert Heijn.

Dat zegt de financiële topman van Jumbo Ton van Veen woensdag tegen het Financieele Dagblad. Per week opent Jumbo twee pickup points, in de zomer moeten er uiteindelijk honderd zijn.

De Brabantse supermarktketen, na Albert Heijn de tweede speler op de Nederlandse markt, is vorig jaar met 28 ophaalpunten begonnen. Daar zijn volgens Van Veen de kinderziektes uitgehaald. Klanten kunnen online boodschappen doen en die vervolgens bij zo'n afhaalpunt ophalen.

Lastig

Het is lastig geld verdienen met deze service, vorig jaar liet Jumbo aan NU.nl weten dat er op korte termijn vooral geïnvesteerd moet worden. Ook nu benadrukt Van Veen dat het een moeilijk verdienmodel is. "Maar je zult mee moeten", zegt de financieel directeur tegen de krant.

Momenteel is Albert Heijn met ah.nl de enige supermarkt die het thuisbezorgen van boodschappen grootschalig aanbiedt. Jumbo is de laatste jaren fors gegroeid door de overnames van C1000 en Super de Boer.

De financieel directeur kijkt terug op een goed jaar. De Jumbo-winkels groeiden op eigen kracht met 3,5 procent in omzet in een vrijwel vlakke markt. De extra inkomsten zijn volgens Van Veen vooral te danken aan nieuwe klanten die Jumbo wist te lokken. De consumentenomzet van Jumbo Holding kwam uit op 6,8 miljard euro, goed voor een marktaandeel van 20 procent.