De digitale grenzen die het consumenten lastig maken hun online aankopen over de grens te doen, moeten worden weggenomen.

Dat zegt eurocommissaris voor mededinging Marghrete Vestager donderdag in een toespraak.  Er wordt een onderzoek gestart naar de e-commercesector.

Sommige barrières worden opgelegd door de politiek, andere door de bedrijfsvoering van ondernemingen of afspraken die zij hebben met andere bedrijven, aldus Vestager. Allerlei nationale regels maken het bedrijven moeilijk hun producten in andere landen aan de man te brengen.

Te denken valt aan technische beperkingen zoals het zogenoemde geoblocking, waardoor consumenten bepaalde sites niet kunnen bereiken op basis van hun nationaliteit.

Taalbarrière

Consumenten zelf aarzelen vaak om producten bij een buitenlandse webwinkel te bestellen doordat zij tegen een taalbarrière aanlopen.

Terwijl in 2014 de helft van de Europese consumenten online winkelde, bestelde slechts een op de zeven iets over de grens.

Woensdag liet ook euroommissaris Andrus Ansip voor Digitale Interne Markt al weten het voor Europese consumenten en bedrijven veel makkelijker te willen maken om op internet iets te kopen of verkopen.

"Op internet worden we tegengehouden door allerlei obstakels en muren, en daar moeten we een eind aan maken", aldus Ansip.