Nostalgisch Ranja vanaf maandag terug in de schappen

Met Ranja-limonade weer in de schappen, is Nederland vanaf maandag een nostalgisch product rijker. In circa zeshonderd supermarkten zal de siroop uit vervlogen tijden weer verkrijgbaar zijn. 

Drijvende kracht achter de herintroductie van Ranja is investeerder Nederlands MerkGoed, dat naar eigen zeggen meer producten van weleer in de pijplijn heeft.

Ranja weet zich in goed gezelschap van onder andere zuiveldrank Tjolk en de frisdranken van Exota die ook al een revival op de markt beleefden. Ook biermerk Oranjeboom zou staan voor een comeback. Volgens Merkgoed profiteren lokale producenten van de globalisering van multinationals als Unilever en Procter & Gamble, waardoor juist behoefte zou ontstaan aan lokale merken.

Splinters

''Interessante splinters", zo bestempelt Jochem Schouten van MerkGoed de producten waarin het wil investeren. Ranja is de eerste handelsnaam waarin het bedrijf een deelneming heeft.

''Het is meer dan de hang naar authenticiteit", vervolgt hij. ''In de afgelopen jaren hebben lokale Nederlandse merken het gewoon goed gedaan. Dus er is markt voor." Met name babyboomers lijken bereid geld uit te geven aan artikelen waarmee ze zijn opgegroeid.

Anders dan het klassieke Ranja, dat in 1920 door de firma C. Polak en zonen in de markt werd gezet, is de receptuur van nu aangepast. In haar tweede jeugd is het product pure vruchtensiroop zonder toevoegingen. ''Als vader van jonge kinderen kijk je toch anders naar kunstmatige zoet- en smaakstoffen", zo verduidelijkt Schouten.

Beleving

Of Ranja een succes wordt zal moeten blijken. Schouten is zich ervan bewust dat in de huidige tijd meer wordt verlangd dan het puur in de schappen zetten van een product.

''Het gaat erom dat je een beleving creëert. Het is niet zo dat mensen zo maar even willen betalen. Daar moet wat tegenover staan." Wel benadrukte hij dat de lokale ondernemingen en de lokale economie profiteren van de groeiende vraag naar die producten.

In de komende maanden verwacht MerkGoed meer merken afgestoft en wel in de markt te zetten. Over ruim een maand wordt een nostalgisch sportmerk geherintroduceerd, gevolgd door een levensmiddelenmerk dat medio dit jaar zijn comeback zal beleven.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie