Ondernemingsraad Martinair stapt naar rechter vanwege inkrimping vloot

De ondernemingsraad (or) van Martinair stapt naar de rechter, omdat de vloot van Martinair wordt verkleind.

Dat is woensdag "unaniem besloten", meldt de or. 

Afgelopen maandag meldde de directie dat de vloot van tien naar vier toestellen zou gaan. "De ondernemingsraad blijft bij zijn standpunt dat de directie met deze drastische plannen een desastreuze weg inslaat die zal leiden tot een 'sterfhuisconstructie'."

De or voelt zich in die opvatting gesterkt nu blijkt dat er extra kosten zijn gemoeid met het dreigende ontslag van 110 piloten. De or vreest dat er geen plaats voor hen is binnen het moederbedrijf Air France-KLM.

Alternatief

Eerder stelde de ondernemingsraad een alternatief plan voor waarbij zes vrachttoestellen behouden zouden blijven. Het is volgens de raad "onbegrijpelijk" dat de directie niet op dat plan wil ingaan. 

De or vraagt zich af in hoeverre Martinair en de directie van KLM "speelruimte hebben gehad om dit plan serieus te nemen" gezien de groeiende invloed van Parijs binnen Air France-KLM.

De kwestie wordt voorgelegd aan de Ondernemingskamer in Amsterdam. De or ziet de rechtsgang naar eigen zeggen "met vertrouwen" tegemoet.

Gedwongen ontslagen

In 2015 en 2016 wordt de vrachtvloot van Martinair verkleind. Daarbij verliezen tientallen Martinair-piloten hun baan.

Maandag zegt Martinair niet langer uit te sluiten dat er gedwongen ontslagen vallen bij de aangekondigde inkrimping van de vloot. De reorganisatie raakt in totaal 330 volledige arbeidsplaatsen.

Het gaat om 110 Martinair-piloten, 170 grondmedewerkers in Nederland en vijftig buitenlandse werknemers. Het bedrijf streeft ernaar het personeel te herplaatsen binnen KLM. Maar als dit niet lukt, kan het tot gedwongen ontslagen leiden.

Passagiersvluchten

Eind 2008 is KLM volledig eigenaar geworden van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Martinair. Maar vanaf 1 november 2011 moet Martinair noodgedwongen stoppen met passagiersvluchten.

Alleen de vrachttak blijft nog over als onderdeel van Air France-KLM. Maar nu wordt dus ook deze tak door een reorganisatie geraakt.

Wat u moet weten over bezuinigingen bij KLM

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie