Het Britse mediaconcern ITV neemt mediabedrijf Talpa van John de Mol over.

Dat maakt Talpa donderdagochtend bekend. Met de overname wil ITV haar positie als "vooraanstaand Europees producent versterken".

ITV, het grootste commerciële mediabedrijf in het Verenigd Koninkrijk, betaalt in eerste instantie 500 miljoen euro voor het mediabedrijf van John de Mol. Afhankelijk van de prestaties van Talpa in de komende acht jaar kan het uiteindelijke bedrag oplopen tot 1,1 miljard euro. 

Talpa moet over de jaren 2015 en 2016 een gemiddeld bedrijfsresultaat behalen tussen de 50 en 60 miljoen euro. Dat levert maximaal 100 miljoen euro in contanten op, bovenop het minimale bedrag van 500 miljoen euro. 

Video: Persconferentie Talpa

Betalingen

Een tweede betaling van maximaal 400 miljoen euro volgt als het bedrijfsresultaat in de jaren 2017 tot en met 2019 uitkomt tussen de 75 miljoen euro en 100 miljoen euro.

Een derde en laatste betaling van 100 miljoen euro gaat over de periode 2020 tot en met 2022, waarin het gemiddelde bedrijfsresultaat moet uitkomen tussen 115 en 130 miljoen euro. Verder moet John de Mol betrokken blijven bij Talpa. Dan kan de totale overnamesom uitkomen op 1,1 miljard euro.

Toezichthouders moeten de deal nog wel goedkeuren, maar afronding wordt in het tweede kwartaal van dit jaar verwacht. Platenlabel 8ball Music, radiozenders Radio 538 en Slam FM en het belang in SBS Nederland, blijven buiten de deal. De Mol blijft betrokken bij het bedrijf.

Vorig jaar september bleek al dat meerdere partijen interesse hadden in Talpa. ITV bevestigde eerder al exclusieve gesprekken te voeren met Talpa over een eventuele overname.

Groei

"Van alle mogelijke partners voor Talpa, past ITV zonder enige twijfel het best bij ons", aldus John de Mol. "Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. En voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content."

Talpa werd in 2004 opgericht door John de Mol en is bekend van televisieformats zoals The Voice en Utopia. De afgelopen zes jaar ontwikkelde het bedrijf zo'n 75 televisieformats die in honderdtachtig landen werden uitgezonden.