Een hotelketen moet 303.000 euro boete betalen omdat het hotel de uren van dertig werknemers niet inzichtelijk kon maken. 

De Inspectie SZW laat dat woensdag weten. De voormalige Arbeidsinspectie kan hierdoor niet zien of de werknemers wel genoeg loon hebben gekregen.

Een onderzoek van de inspectie naar overtreding van de Arbeidstijdenwet loopt nog. De dienst heeft de naam van de hotelketen niet vrijgegeven. De inspectie kon geen nabetaling eisen omdat niet duidelijk is geworden hoeveel loon het hotel te weinig heeft betaald. De boete is dan ook voor het feit dat de hotelketen alleen onjuiste informatie kon geven.

Het onderzoek begon in 2013, nadat er klachten van werknemers waren binnengekomen bij de inspectie over onderbetaling en intimidatie. Vier hotelvestigingen en het hoofdkantoor kregen toen bezoek van inspecteurs.

Schijnconstructie

Volgens de inspectie was er sprake van een schijnconstructie. De werknemers zouden volgens hun contract per uur worden betaald, maar in de praktijk kregen zij betaald op basis van het aantal schoongemaakte kamers.

Voor een kamer waar een gast nog een nacht verbleef, gold een schoonmaaktijd van 10 minuten, voor een kamer met een vertrekkende gast 15 minuten. Deed een schoonmaker anderhalf uur over zes kamers, dan kreeg hij maar een uur betaald, meldt de inspectie.

Werknemers werden overgehaald om minder uren op te schrijven dan ze in werkelijkheid hadden gewerkt. Wachttijden en tijd voor briefings werden niet uitbetaald, net als de tijd die het kost om de linnenkar te vullen.