
Heineken beperkt levering flesjes vanwege vraag Azië
Dat bevestigt het bedrijf zondag naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf.
In Nederlandse supermarkten is er ineens extra vraag naar Heineken-flesjes van 25 centiliter met een draaidop. Het bier wordt mogelijk massaal opgekocht voor de Aziatische markt.
"We onderzoeken op dit moment de oorzaak hiervan, maar het lijkt er op dat dit wordt veroorzaakt door een sterk toegenomen vraag van derden die dit product naar Azië exporteren", stelt het bedrijf in een verklaring. Daarom wil de fabrikant de leveringen beter verdelen onder klanten in de detailhandel.
Volgens De Telegraaf kocht een Aziatische klant onlangs voor 45.000 euro aan bier bij een supermarkt in Deventer. De branchevereniging voor supermarkten CBL is ook op de hoogte van de gegroeide vraag vanuit een aantal Aziatische landen.
Smaak
"In die landen is de indruk ontstaan dat het Nederlandse bier toch anders smaakt dan het Heineken-bier in exportflesjes", zegt woordvoerster Miranda Boer van CBL tegen de krant.
De kleine flesjes waar geen statiegeld op zit, worden verkocht in pakken van zes, twaalf en vierentwintig stuks. Het is naar eigen zeggen "een klein percentage" van het totale aanbod van Heineken.
Gek genoeg lijkt er geen extra animo te zijn naar blikjes of kratten met flessen van 30 centiliter. De levering van deze producten past de bierfabrikant dan ook niet aan.
Kwaliteit
Heineken meent dat de kwaliteit van het bier tijdens de export goed bewaakt moet worden, om ervoor te zorgen dat het brouwsel overal ter wereld hetzelfde smaakt.
De fabrikant werkt daarom samen met gespecialiseerde exporteurs. Heineken heeft ook eigen brouwerijen in Azië.
"Als ons bier door derden naar Azië wordt geëxporteerd, bestaat de kans dat de Aziatische consument een product krijgt dat niet beantwoordt aan onze hoge kwaliteitseisen."
Babymelkpoeder
De toegenomen vraag naar Heineken-flesjes doet denken aan de leveringsproblemen rondom babymelkpoeder. Pakken poeder worden opgekocht en doorverkocht in China.
Dat heeft in Nederland meerdere keren tot schaarste geleid. Fabrikanten hebben daarom hun productie verhoogd en meerdere winkelketens hebben besloten de verkoop van pakken melkpoeder te beperken. Dit geldt onder meer voor Kruidvat, Etos, Jumbo en Albert Heijn.
De opkooppraktijken zijn begonnen nadat meerdere baby's in 2008 ernstig ziek is geworden van het drinken van Chinees babymelkpoeder. Een aantal van hen is er zelfs aan overleden.