De Amerikaanse keten Dunkin' Donuts verwacht in 2016 zijn eerste winkel op Nederlandse bodem te openen. 

"Het neemt flink wat tijd in beslag, maar ik reken erop in 2016 een eerste winkel open te hebben."

Dat zegt Jeremy Vitaro, vicepresident van Ontwikkeling bij moederbedrijf Dunkin' Brands, tegen NU.nl.

Vorig jaar april maakte Dunkin' Donuts bekend, na veertien jaar afwezigheid, weer winkels te willen openen in Nederland. Het bedrijf meldde dat toen zonder een tijdsbestek te noemen. Wel zei Vitaro toen dat de keten mikte op filialen in stadscentra, op treinstations en luchthavens.

De Schiphol Group en NS Stations, de partijen die over respectievelijk de exploitatie van luchthaven Schiphol en de NS-stations gaan, zeiden recentelijk tegen NU.nl nog niet in gesprek te zijn met de donut- en koffieketen. In het afgelopen jaar zijn evenmin gesprekken gevoerd.

Stations

Toch is dat volgens Vitaro geen reden tot zorg en zijn de plannen van het bedrijf om naar Nederland te komen ongewijzigd. Ook de plekken die de keten op het oog had, blijft het bedrijf nastreven.

"Op die plekken doen we het ook in andere landen goed. Maar eerst moeten we een akkoord bereiken met een lokale franchisepartner. Direct contact met die partijen [Schiphol Group en NS Stations, red.] is mogelijk, maar het werkt beter als onze lokale franchisepartner dat op zich neemt."

Partijen

In andere landen, zoals Oostenrijk en Zweden, is het Dunkin' Donuts al wel gelukt om binnen een jaar na aankondiging voet aan de grond te krijgen. Dat dit in Nederland nog niet is gelukt, ligt volgens Vitaro aan de zorgvuldigheid waarmee men te werk gaat.

"We zijn in gesprek met verschillende partijen, maar dat neemt tijd in beslag." Groepen die supermarktketens of andere detailhandelketens hebben, zijn volgens hem extra interessant.

"Partijen in de voedingsindustrie die geen concurrerende concepten hebben, zijn aantrekkelijk voor ons. We kijken naar passie en ervaring met retail en ervaring in vastgoed. Dat is moeilijk te vinden."

Assortiment

Of de Nederlandse filialen een aangepast assortiment krijgen, is nog onduidelijk. "Maar we doen soms kleine aanpassingen aan het assortiment, het design en de manier waarop we communiceren."

De koffietraditie kan bijvoorbeeld van invloed zijn op de wijze waarin het bedrijf rekening houdt met de lokale markt, zegt Vitaro. "Sommige markten drinken eerder filterkoffie, terwijl men in landen zoals Italië meer espresso drinkt."