De prijs die fabrikanten van kaas krijgen voor hun product lag in januari 15 procent lager dan een jaar geleden. Het is de grootste prijsdaling in 10 jaar tijd.

De consumenten zagen deze prijsdaling niet terug op hun kassabon, want zij betaalden juist bijna 6 procent meer dan in januari 2014. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.

De tegenstelling valt volgens het statistiekbureau voor het belangrijkste deel te verklaren door de langlopende contracten tussen voedselproducenten en supermarkten.

Dat brengt met zich mee dat consumentenprijs met enige vertraging aan de producentenprijs wordt aangepast, zegt CBS-econoom Peter Hein van Mulligen in een toelichting. Daarnaast, zegt hij, zijn ''er ergens in de keten partijen die hiervan profiteren in de vorm van hogere marges.''

Export

Waar de producentenprijs op de binnenlandse markt met 15 procent daalde, ging die op de exportmarkt met 10 procent omlaag. De laatste prijsdaling is voor een deel toe te schrijven aan de boycot van zuivel door Rusland. Ook de gestegen productie van zuivel in Nederland en een tegenvallende vraag uit Azië spelen een rol.

De forse daling van de producentenprijs van kaas volgt vijf maanden na de Russische boycot van bepaalde voedingsmiddelen. Die raakt de export van kaas maar ook van onder andere vlees en verschillende soorten groente.

In 2013 exporteerde Nederland nog voor 233 miljoen euro kaas naar Rusland. Dat is 44 procent van de waarde van alle door Rusland geboycotte Nederlandse voedingsmiddelen.