De opmars van de e-commerce dwingt distributeurs hun bedrijfsmodel onder de loep te nemen. Zo zijn er steeds meer kleinere en elektrische rijdende vrachtwagens of bestelbussen nodig.

Dat schrijft het Economisch Bureau van ING vrijdag in een rapport.

De winkelstraat maakt plaats voor afhaalpunten en levering aan huis. Hierdoor wordt de distributie in steden fijnmaziger.

Webshops die groter worden besteden de logistiek vaak uit. Het is denkbaar dat kleine distributeurs meer in opdracht van grotere logistieke dienstverleners gaan werken, zo verwachten de economen. Er ontstaat bovendien meer concurrentie met grotere koeriersbedrijven.

De zendingsgrootte neemt af, terwijl de leveringsfrequentie toeneemt. Het toenemende belang van snelheid vraagt om meer kleine vrachtwagens en bestelbussen. 

Klanten eisen een steeds grotere flexibiliteit ten aanzien van aflevermogelijkheden, aldus ING. Zij willen zelf bepalen hoe de logistiek verloopt en worden steeds veeleisender.

Om de veranderingen mogelijk te maken, duiken steeds meer stadsdistributiecentra op. Vanuit deze hubs kunnen voertuigen bestellingen efficiënter afleveren in de binnenstad.

Winkelen is in 2025 vooral een dagje uit | 'Online niet het grootste probleem voor winkelketens'