De afzet van en de werkgelegenheid in het mkb zullen in 2015 naar verwachting harder groeien dan die van het grootbedrijf.

Dat voorspelt onderzoeksbureau Panteia vrijdag in een rapport.

Het bureau verwacht een afzetgroei van 2,25 procent in het mkb, tegenover 2 procent in het grootbedrijf. Daarnaast zal de werkgelegenheid bij mkb-bedrijven dit jaar met 1 procent, oftewel 45.000 werkenden groeien. Voor grotere bedrijven gaat Panteia uit van 0,5 procent groei. Dat komt neer op ruim tienduizend werknemers.

Dit jaar moet het mkb het vooral hebben van het herstel van de binnenlandse bestedingen. Een toenemende vraag vanuit het buitenland draagt al langere tijd bij aan de groei.

"Dit is onder meer te zien aan een bovengemiddelde groei voor primair binnenlands georiënteerde sectoren zoals de bouw (2,5 procent), informatie en communicatie (3 procent) en de zakelijke dienstverlening (3 procent)."

Diensten

De aantrekkende Nederlandse economie leidt tot meer vraag naar zakelijke diensten. Volgens Panteia was dat vorig jaar al te zien aan de gegroeide vraag naar architecten, marketingbureaus en uitzendbureaus.

Het onderzoeksbureau voorziet dat de vraag naar zakelijke diensten dit jaar op een breder vlak zal groeien. De groothandel groeit naar verwachting het hardst met een groei van 3,25 procent.

Consumenten

Panteia denkt dat de koopkracht dit jaar kan toenemen dankzij de lage inflatie. In combinatie met het herstelde consumentenvertrouwen, kan dit leiden tot meer uitgaven in de horeca (1,5 procent) en detailhandel (1 procent).

Het onderzoeksbureau voorspelt vooral groei bij hotels en restaurant. Cafés zouden juist minder in trek zijn door "veranderende consumentenvoorkeuren", stelt Panteia.

"Daarnaast leiden de veranderende consumentenvoorkeuren ertoe dat de detailhandelsbranche sterk in beweging is." Toch zouden mkb'ers in de detailhandel op groei kunnen rekenen.

"Vooral de verkopen via internet zullen sterk groeien, maar ook de doe-het-zelfzaken kunnen zich verheugen op een toenemende vraag." Dat hangt weer samen met de herstellende huizenmarkt. Consumenten geven weer meer uit aan producten die ze nodig hebben voor een verhuizing.