De verkopen in de Nederlandse detailhandel zijn in 2014 voor het eerst sinds 2008 weer gegroeid.

Dat maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekend.

Vergeleken met een jaar eerder is het volume 1 procent groter, de prijzen in de winkels vallen lager uit.

De omzet neemt, na twee jaren van daling, met 0,5 procent toe. Vooral het vierde kwartaal, met in december een omzetstijging van bijna 3 procent, draagt hieraan bij.

Het herstel is vooral zichtbaar in non-foodwinkels. In deze branche groeit het volume voor het eerst in zes jaar. De omzet is nog wel ongeveer even hoog als een jaar eerder.

Doe-het-zelfzaken

Vooral winkels in consumentenelektronica, doe-het-zelfzaken en drogisterijen laten weer groei zien. Winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkledingwinkels en textielsupermarkten hebben weliswaar nog omzet ingeleverd, maar minder dan in voorgaande jaren.

De omslag is ook zichtbaar bij winkels in voedings- en genotmiddelen. Hier is het volume na drie jaren van krimp met 1,3 procent gegroeid. Doordat de prijzen nauwelijks gestegen zijn, komt de toename van de omzet ongeveer op hetzelfde niveau uit. Vooral supermarkten dragen bij aan de groei van de branche. 

Postorderbedrijven en internetwinkels hebben in 2014 bijna 10 procent meer omzet geboekt dan in 2013. De stijging is daarmee ongeveer even groot als in de twee voorgaande jaren.

Woonbranche

Sinds juli 2014 stijgen ook de omzetten in de woonbranche weer. Die zijn vrijwel onafgebroken gedaald tussen 2008 en midden 2014. De trendbreuk is "waarschijnlijk" vooral te danken aan het herstel van de woningmarkt, aldus het CBS.

Over heel 2014 ligt de omzet van woonwinkels ongeveer op hetzelfde niveau als in het voorgaande jaar. In de eerste helft van het jaar werd nog een krimp van 3 procent in de boeken gezet.

Het herstel van de woningmarkt loopt een kwartaal voor op het omzetherstel in de woonbranche. In het tweede kwartaal van vorig jaar zijn zowel de prijzen als het aantal verkopen van koopwoningen voor het eerst sinds lange tijd gestegen.

Bestaande koopwoningen zijn in 2014 0,9 procent duurder geworden vergeleken met een jaar eerder.

'Online niet het grootste probleem voor winkelketens' | Winkelen is in 2025 vooral een dagje uit