'Blokker voelt hete adem nieuwkomers in zijn nek'

Blokker is nog steeds een erg handige winkel, de winkelketen voelt alleen de hete adem van nieuwkomers zoals discountketen Action in zijn nek.

Dat zegt Laurens Sloot, hoogleraar retail marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, tegen NU.nl.

Sloot denkt dat Blokker er wel in slaagt mee te gaan met de tijd, maar het is moeilijk honderden winkels tegelijkertijd aan te passen. "Niet alleen heb je een nieuw succesconcept nodig, voordat dit concept is uitgerold over Nederland ben je twee tot drie jaar verder."

Sloot: "Blokker zit in een markt met veel huishoudelijke snuisterijen, dat verkoop je niet zo makkelijk online. Daarnaast hebben ze veel last van concurrenten als Action. Die keten haalde in 2013 een omzet van ruim 1 miljard euro, dat halen ze weg bij andere ketens."

Gevestigde retailbedrijven voelen de opkomst van de Action-winkels doordat consumenten steeds vaker hun geld bij de discountketen uitgeven. In 1993 werd de eerste winkel in Nederland geopend, inmiddels zijn er meer dan vijfhonderd filialen met een totale omzet van 1,15 miljard euro in 2013. Dat is een stijging van 32 procent vergeleken met een jaar eerder.

Gezond

Het moederbedrijf van Blokker, waaronder onder meer Xenos, Marskramer en Intertoys vallen, maakte maandagavond bekend dat 440 van de ongeveer 7.200 werknemers verdwijnen. Ook wil de keten flexibele werktijden invoeren. Tegelijkertijd wordt er dit jaar 25 miljoen euro geïnvesteerd in e-commerce, IT en logistiek.

"Blokker is nog altijd een heel gezond bedrijf maar heeft op dit moment wel te maken met een aantal uitdagingen", aldus de hoogleraar. 

De keten heeft al jaren last van een dalende omzet. In 2013 kwam de nettowinst uit op 61 miljoen euro, 5 procent minder vergeleken met het voorgaande jaar. De omzet liep 4 procent terug tot 2,5 miljard.

Dinsdagmiddag praten de vakbonden met Blokker. Zij verwachten een goed sociaal plan en een passende ontslagvergoeding met begeleiding van werk naar werk.

Profiel Blokker

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie