Online winkelen knaagt aan de omzet van sommige winkelketens, maar is lang niet het grootste probleem van grote ondernemingen zoals V&D.

De noodlijdende winkelketen haalde bij de omstreden plannen om kosten te besparen onlangs aan dat het bedrijf vooral last heeft van een groeiende onlinemarkt. Ook andere winkelketens wijzen op de concurrentie met online bedrijven als ze het hebben over problemen in de sector.

Mathijs Deguelle, Sectoreconoom bij ABN Amro, legt uit dat online voor veel bedrijven zeker niet helpt, maar dat het te ver gaat om alle problemen aan internet toe te schrijven.

Dit vertelt hij aan NU.nl. De forse overcapaciteit waar de markt mee te maken heeft, is veel belangrijker. Er is eigenlijk een overcapaciteit van 25 tot 30 procent in Nederland, schat de analist. "Bedrijven moeten zich realiseren dat ze in een krimpmarkt zitten."

Tweeledig

Deguelle legt uit dat het probleem tweeledig is. Aan de ene kant heeft de gehele markt het moeilijk. Consumenten geven nog veel minder uit dan in de topjaren voor de crisis. Bestedingen liggen nu om en nabij het niveau van vijftien jaar geleden "en sinds 2000 zijn er nog heel veel winkels bijgekomen", aldus de analist. Veel ondernemingen hebben hun plannen, die vaak voor langere tijd lopen, nog gemaakt met hogere uitgaven in het achterhoofd.

Verder staat specifiek het middensegment van de winkelketens het meest onder druk. Failliete ketens zoals Mexx en Schoenenreus hebben moeite om op prijs te concurreren met goedkopere concurrenten en hebben tegelijkertijd niet de merknaam om alsnog hogere prijzen te vragen. Ketens die juist het hogere segment, zoals de Bijenkorf, of lagere segment bedienen, zoals Action, hebben minder last van de problemen.

Behoefte

Deguelle verwacht dat de consumentenbestedingen de komende jaren gaan stijgen. Maar ondernemingen moeten hier niet op gaan wachten. "Het is niet anders dan gewoon aan de behoefte van de klant te voldoen. In principe ben je daarmee bezig."

Volgens hem komen er waarschijnlijk nog wel een aantal ketens in de problemen. "We hebben de laatste nog niet gezien." Door deze problemen gaan de winkelketens zich waarschijnlijk meer richten op de vestigingen in de grotere winkelcentrums en binnensteden. Winkels in een wijkcentrum of op locaties die uit het zicht liggen, moeten mogelijk worden gesloten.

Winkelen is in 2025 vooral een dagje uit