De Zweedse meubelgigant Ikea heeft in het afgelopen boekjaar, dat eind augustus werd afgesloten, kunnen profiteren van verbeterende marktomstandigheden in veel landen. 

De nettowinst kwam uit op 3,3 miljard euro, een fractie meer dan een jaar eerder, zo maakte de onderneming woensdag bekend.

Ikea wist de verkopen met 3 procent op te voeren tot 29,3 miljard euro. Vooral in China en Noord-Amerika gingen de zaken voor de wind. Europa liet een verder herstel liet zien, waarbij Ikea met name de ontwikkelingen in Zuid-Europa als ''een positief teken'' ziet. De winkels in Portugal presteerden uitstekend en ook de Spaanse markt gaat volgens het bedrijf hard de goede kant op.

''We kijken terug op een goed boekjaar'', zei topman Peter Agnefjäll in een toelichting. ''De groei is zichtbaar in al onze verkoopkanalen, bestaande winkels, nieuwe openingen én e-commerce.''

Goedkoper

Vooral prijsverlagingen hielpen 's werelds grootste meubelverkoper zijn marktpositie te versterken, maar dat drukte wel de winstgevenheid. Ook loyaliteitsbonussen die werden uitgekeerd aan het personeel namen een aanzienlijke hap uit het resultaat onder de streep, dat daardoor nauwelijks meegroeide met de omzet.

Nadelige wisselkoerseffecten dempten de omzetgroei. De euro was vorig jaar relatief duur. Daardoor leverden inkomsten die behaald werden in veel andere valuta's na omrekening in euro's minder op. Gecorrigeerd voor dat effect zouden de verkopen met een kleine 6 procent zijn gestegen.