De stormloop op bedrijfsfietsen die eind vorig jaar plaatsvond, heeft fietsfabrikanten fors meer omzet opgeleverd.

Terwijl marktleider Gazelle zijn verkopen in het vierde kwartaal flink zag toenemen, lag de omzet van stadsfietsenbouwer Vanmoof in de laatste twee maanden van het jaar zeven keer hoger dan een jaar eerder, zo laten de bedrijven desgevraagd weten aan NU.nl.

Het was voor werknemers de laatste kans om nog te profiteren van de voordelige bedrijfsfietsenregeling, waarmee fietsen met een fiscaal voordeel van maximaal 52 procent konden worden aangeschaft.

Sinds 1 januari 2015 vallen bedrijfsfietsen onder de werkkostenregeling. Werkgevers kunnen volgens dat systeem 1,2 procent van de totale loonsom fiscaal onbelast besteden aan werknemersvergoedingen zoals kerstpakketten en bedrijfsfeestjes. Ook de fiets van de zaak valt hieronder, maar deze moet dus concurreren met andere vergoedingen.

Run

Het verdwijnen van de bedrijfsfietsenregeling leidde tot een run op fietsen. In november 2014 werden twee tot drie keer zoveel bedrijfsfietsen verkocht in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder, zo liet directeur Bob Dijksma van Nationale Fiets Projecten (NFP) eerder weten aan NU.nl. NFP verzorgt voor ruim vijfduizend bedrijven de fietsregeling.

Ook het Centraal Bureau voor de Statistiek merkte de stijging op. Consumenten gaven in november 3,4 procent meer uit aan duurzame goederen dan een jaar eerder, onder meer dankzij de "eindejaarsrun op de voordelige fiets", aldus het statistiekbureau.  

Stadsfiets

"Wij hebben in november in alle segmenten de verkopen zien stijgen", laat een woordvoerder van Gazelle weten. "De stadsfiets springt er echter uit met een plus van 73 procent. Ook ons marktaandeel is gegroeid."

In totaal werden er bijna 60.000 fietsen aan de man gebracht in Nederland, 27,2 procent daarvan door Gazelle. Ook in oktober vielen de cijfers fors hoger uit, de decembercijfers zijn nog niet binnen.

Bij Vanmoof lag de omzet in november en december zeven keer hoger. "Dat wij relatief meer omzetstijging hebben gehaald dan gemiddeld, komt doordat we voornamelijk fietsen verkopen voor woon-werkverkeer", aldus oprichter Taco Carlier. "Ze vallen ook nog precies in het segment van 750 euro, waarvoor de bedrijfsfietsenregeling gold."

Verrast

Hoewel de afschaffing van de regeling al langere tijd bekend was, waren zowel Gazelle als Vanmoof verrast door de enorme vraag naar fietsen.

"We hebben samen met andere partijen lang gelobbyd voor het behoud van de regeling", aldus de woordvoerder van Gazelle. Pas afgelopen zomer werd duidelijk dat de invoering van de werkkostenregeling definitief doorgaat. "De lange levertijd van sommige onderdelen maakt het lastig snel te schakelen."

Bij Vanmoof werd wel op een kleine stijging gerekend, "maar deze toeloop heeft ons volledig verrast", aldus Carlier.  "We zijn nu nog steeds aan het uitleveren. Gelukkig hadden we heel veel extra fietsen gebouwd, zodat we geen klanten hebben hoeven teleurstellen."

Ook Gazelle is nog bezig met het leveren van de bestelde bedrijfsfietsen.  Hoewel de regeling nu officieel vervallen is, mogen voor 31 december bestelde fietsen nog gedurende het eerste kwartaal van dit jaar geleverd worden.

Nieuwe regeling

Gazelle verwacht dat onder de nieuwe regeling minder makkelijk bedrijfsfietsen zullen worden besteld. "Vooral voor kleinere werkgevers is de werkkostenregeling moeilijker te doorgronden. Bovendien is er meer om uit te kiezen bij het besteden van je budgetten."

Carlier van Vanmoof is optimistisch: "Het lijkt wel of de publiciteit naar aanleiding van het aflopen van het bedrijfsfietsenplan heeft geleid tot nieuwe aandacht van bedrijven om het fietsen te stimuleren. Want ook na 1 januari krijgen we ongebruikelijk veel aanvragen van bedrijven die een vloot bedrijfsfietsen willen aanschaffen."