De eerste megatruck gaat rijden in Vlaanderen. Donderdag kregen bierbrouwer AB InBev en transportbedrijf NinaTrans de eerste vergunning voor de zogeheten ecocombi. 

De megatruck van maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, gaat rijden tussen Heverlee en de Antwerpse haven.

In Nederland rijden al zeker duizend van deze grote vrachtwagens. Vlaanderen start nu met een proef. De criteria die Vlaanderen stelde aan deelnemers zijn zo zwaar dat van de meer dan tweehonderd aanvragen slechts zes bedrijven vergunningen kregen om met deze ecocombi's te mogen gaan rijden.

Onomstreden zijn de megatrucks namelijk niet. Voorstanders prijzen de milieu- en logistieke voordelen, tegenstanders trekken die in twijfel en vrezen ook voor het weghalen van vervoer over het spoor of via het water door de supertrucks.

Grensoverschrijdend transport met deze voertuigen zit er in Europa voorlopig niet in. De EU-lidstaten en het Europees Parlement zien dat (nog) niet zitten, tot teleurstelling van Nederland. Landen kunnen wel onderling afspraken maken.

Maar volgens verladersorganisatie EVO, haar Belgische zusterorganisatie OTM en Transport en Logistiek Nederland (TLN) maken de ''starre criteria'' van Vlaanderen het onmogelijk om met de ecocombi de Nederlands-Belgische grens te passeren, zo waarschuwden ze al in augustus.