België en Luxemburg moeten hun accijnzen op benzine verhogen om de problemen van de pomphouders in de grensstreken op te lossen.

Dat zegt staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) donderdag in de Tweede Kamer. 

"Grenseffecten leveren voor niemand wat op en zorgen voor ellende voor ondernemers", aldus Wiebes. Het kabinet verhoogde begin vorig jaar de accijns op diesel en LPG, ondanks fel protest van de oppositie.

Het verschil in benzineprijzen met België is 5 cent per liter. "Het zou mooi zijn als België daar wat aan deed", aldus Wiebes. 

Het probleem is echter dat de Belgen weer last hebben van de Luxemburgse benzineprijzen, die wel 15 cent lager liggen.

Benelux

Wiebes zei in de Kamer in gesprek te zijn gegaan met zijn Luxemburgse ambtsgenoot, maar die is niet voornemens de benzineprijzen aan te passen.

Wiebes ziet wel aanwijzingen dat België de accijnzen zal verhogen. Er wordt verwacht dat er "vrij ferme accijnsverhogingen" aankomen bij de volgende begrotingsvoorstellen.

Wiebes zal er bij het volgende Benelux-overleg op hameren om de benzineprijzen dichter bij elkaar te leggen. 

Een gesprek met de Duitse buren is niet nodig, zei Wiebes, omdat de benzineprijs daar ongeveer 1 cent lager is.

Schatkist

In de Kamer is de oppositie van CDA, SP en PVV zeer kritisch over de accijnsverhoging op diesel en lpg, die er toe zou leiden dat automobilisten en transportbedrijven massaal over de grenzen zouden gaan tanken en daar ook hun boodschappen gaan doen. Volgens het CDA zou de accijnsverhoging ook de schatkist geld kosten door een lagere opbrengst.

Wiebes maakte donderdagochtend echter bekend dat de schatkist in de eerste elf maanden van vorig jaar 96 miljoen euro meer heeft binnen gekregen aan accijns op diesel en LPG dan in het jaar ervoor. Gekeken is naar de eerste elf maanden van het jaar.  

Uit het overzicht blijkt verder dat de opbrengst van accijnzen op benzine tussen januari en november is gedaald met 45 miljoen euro. Per saldo is er dus een plus van 51 miljoen euro.

Gevolgen

Wiebes had in september nog berekend dat het Rijk in 2014 waarschijnlijk minimaal 150 miljoen euro meer binnen zou krijgen aan accijnzen over diesel en lpg dan vorig jaar. Dat bedrag gaat hij niet halen.

De 150 miljoen extra inkomsten waren volgens Wiebes een voorzichtige schatting. Andere ramingen wezen op een extra opbrengst van 200 miljoen euro.

In totaal dalen de brandstofverkopen in heel Nederland grosso modo. Volgens Wiebes komt dat onder meer doordat auto's steeds zuiniger worden.

Verantwoordelijkheid afschuiven

Belangenvereniging van tankstations Beta zegt in een reactie dat Wiebes met zijn plannen de verantwoordelijkheid afschuift. "Anderen mogen de problemen oplossen", aldus een woordvoerster.

"Harmonisatie van accijnzen is een van de moeilijkste dingen die er zijn", aldus Beta. "Tegen die tijd zijn de pomphouders in de grensstreek allang failliet."

Video: Reactie CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt

Gevolgen verhoging accijns volgens tankstations rampzalig