
Consument eet meer appels en peren dan in voorgaande jaren
Dit blijkt uit een dinsdag gepubliceerde inventarisatie van verkoopcijfers door de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO).
Dit najaar aten consumenten 20 procent meer Conference-peren in vergelijking met dezelfde periode in de twee jaar daarvoor. De consumptie van Elstar-appels groeide ook, maar wel in mindere mate.
De hogere consumptie hangt voor een belangrijk deel samen met het lage prijsniveau van het fruit, zegt de brancheorganisatie. Maar ook de vroege en ruime oogst vergeleken met voorgaande jaren speelde een rol.
Positiever
Tevens lijken consumenten positiever te staan tegenover Nederlands fruit sinds het verlies van de Russische afzetmarkt door de boycot. Dat genereerde veel media-aandacht voor de Nederlandse fruittelers, aldus NFO.
Voor de Elstar is de thuismarkt het belangrijkst, zo’n 80 procent van de productie wordt hier gegeten. Een vijfde van de oogst gaat naar consumenten in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Scandinavië.
Boycot
Van de peren gaat het overgrote deel (85 procent) de grens over. Tot de boycot was Rusland de voornaamste afnemer. In de afgelopen drie jaar ging ongeveer een kwart van de uitvoer van de Conference naar dat land. Andere bestemmingen zijn Engeland, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië.
Dat consumenten dit seizoen vaker appels en peren van eigen bodem eten, helpt de gevolgen van een grote oogst en het wegvallen van een belangrijke exportmarkt op te vangen, zegt NFO. ''Desondanks heeft de Ruslandboycot de Nederlandse fruitteelt tot nu toe al tientallen miljoenen euro's gekost."
Voor 2014 is de binnenlandse appeloogst geraamd op 350 miljoen kilo. Dat is een stijging van 12 procent vergeleken met 2013. Die van peren komt uit op 336 miljoen kilo. Dat komt neer op een plus van 3 procent.