DAF Trucks overweegt een levering aan een Russische klant over een langere periode te spreiden, omdat de roebel veel minder waard is geworden.

Dat meldt Het Financieele Dagblad (FD) zondag. 

Het gaat om een bestelling van zevenhonderd vrachtwagens aan het Russische bedrijf Monopoly, een van de grootste transportbedrijven van Rusland. Deze onderneming moet de trucks in euro's betalen.

Maar omdat de roebel in de afgelopen maanden fors in waarde is gedaald, vallen vrachtwagens uit West-Europa voor Russische klanten 40 tot 50 procent duurder uit.

Een woordvoerder van DAF bevestigt aan FD dat het bedrijf met Monopoly praat over de ontstane problemen. Een gespreide levering is volgens de woordvoerder "één van de opties".

Belang

DAF heeft er alle belang bij dat de Russische klant de vrachtwagens daadwerkelijk kan afnemen en betalen. De trucks worden weer wat goedkoper als de koers van de roebel weer aantrekt. De kans dat Monopoly de trucks dan kan betalen, wordt dan weer groter.

De Eindhovense vrachtwagenbouwer doet nog steeds leveringen aan Rusland, maar vraagt wel om een vooruitbetaling van 100 procent.

De daling van de roebel hangt samen met internationale sancties tegen Rusland en de sterke daling van de olieprijs. Rusland is een grote olie-exporteur en de economie van het land is voor een groot deel afhankelijk van de olieprijs.

Ondanks dat blijft het bedrijf vertrouwen houden in de Russische markt. "Wij gaan er zeker van uit dat de Russische markt zich vroeg of laat herstelt. Het is een grote markt met veel groeipotentieel voor DAF."

Productie

DAF besloot eerder al de dagelijkse productie terug te schroeven van 164 naar 140 trucks. Onder meer vanwege de problemen in Rusland en een moeilijke Europese markt. Dat komt neer op een productiedaling van 15 procent.

De beperking kost in Nederland zo'n tweehonderd tot driehonderd uitzendkrachten hun baan. De Belgische fabriek in Westerlo moet afscheid nemen van ongeveer honderd medewerkers.

In Westerlo kunnen vanwege de productievermindering minder assen en cabines gemaakt worden. De ongeveer vijftienhonderd productiemedewerkers zullen twee dagen per drie weken minder gaan werken. De regeling lijkt op de deeltijd-WW waar Nederlandse bedrijven een beroep op kunnen doen bij een tijdelijke terugval van de markt.

Ook concurrent Scania uit Zwolle zal vanaf maandag minder vrachtwagens produceren.

Olieprijs zorgt voor grootste val roebel sinds 1998Dit moet u weten over de dalende olieprijs | Overzicht sancties EU tegen Rusland