Aantal aanbieders virtuele mobiele telefonie daalt

Het aantal aanbieders van mobiele telefonie zonder eigen netwerk is in het halfjaar tot september afgenomen tot 67.

Tussen maart en september 2014 zijn er twee zogeheten virtuele merken bijgekomen, terwijl er vijf bestaande merken zijn gestopt. Daarmee komt het aantal virtuele merken op 67. Dat meldt marktonderzoeker Telecompaper. Sinds september hebben nog twee aanbieders deze markt verlaten. 

Ondanks de daling van het aantal spelers is het marktaandeel van de virtuele merken in het derde kwartaal van 2014 met 0,9 procent gegroeid naar 41,9 procent. Dat komt neer op ruim 8,6 miljoen klanten. 

Deze groei wordt volgens Telecompaper vooral veroorzaakt door de groei in het 'no frills'-segment, waar klanten voor een zo laag mogelijk bedrag een basisdienst krijgen, zonder extra opties zoals internet en sms'en. Daarvoor dient men extra te betalen. 

De marktonderzoeker verwacht voor het komende jaar een groeiend marktaandeel voor aanbieders die gebruik maken van een freemium-model.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie