Online recensies over diensten en producten gaan vaak over uitersten en het genuanceerde beeld ontbreekt vaak. Publicatie van marktonderzoek van professionele bedrijven kan dit gat opvullen.

Dit zegt Linda Schulte, medeoprichter van het nieuwe reviewplatform Opiness, in een interview met NU.nl.

De eigen recensiesite van Schulte, Preferenso, gaat op in het nieuwe platform. Schulte heeft Opiness samen opgericht met onder andere Bas Rasker en Bruno van de Laar, beide afkomstig van Zoover, dat beoordelingen van vakanties publiceert.

Verder zit Govert Janssen, oprichter van Tevreden, in het nieuwe bedrijf. Tevreden.nl combineert al klantonderzoek met reviews en heeft daardoor al honderdduizenden reviews van klanten.  

"Een Zoover voor bedrijven", zo karakteriseert Schulte het nieuwe platform, waar vijf man werken. "Wat je doet met vakanties kun je ook doen voor bedrijven in het algemeen." De afgelopen negen maanden is gewerkt aan het idee en de site.

Compleet

Volgens Schulte zijn gewone recensies van klanten vaak niet compleet door een stille groep mensen die geen extreme mening heeft over een dienst of product. "Je ziet dat als mensen boos zijn, dan klimmen ze sneller in de pen. Of als mensen erg tevreden zijn laten ze een reactie achter. Mensen die een zes of zeven geven doen dat niet."

De klanttevredenheidsrapporten die professionele onderzoekers maken, moeten uitkomst bieden. "Normaal liggen die in de kast bij bedrijven."

Voorwaarde voor publicatie is wel dat de opdrachtgever, het onderzoeksbureau en de geënquêteerde toestemming geeft.

Risico

Maar gaan bedrijven dan niet alleen de positief uitgevallen onderzoeken publiceren? Schulte geeft toe dat het kan, maar denkt dat ze daarmee wel een risico lopen. "Als mensen niks kunnen vinden, dan denken ze twee keer na over een bedrijf."

Verder is afgesproken dat als een bedrijf onderzoeken wil laten publiceren ook alle rapporten openbaar moeten worden. Verder kunnen consumenten ook altijd gewoon reviews achterlaten 

"Niemand krijgt alleen maar goede reviews", legt ze uit. "Oxxio is een mooi voorbeeld. Die krijgt onvoldoendes, maar publiceert het wel."

Verdienmodel 

Het verdienmodel is gebaseerd op vooral banners met een groot volume bezoekers. Bedrijven die een goede boordeling krijgen willen daar ook wel een plekje bij kopen, is de gedachte. Vooralsnog zijn de bedrijven die eerder al adverteerden bij Preferenso meegegaan naar Opiness.

Er staan nu zo’n 382.000 reviews online. Binnen afzienbare tijd moeten dat er 500.000 zijn en volgend jaar hoopt Schulte op een miljoen recensies.