Oad Bus, een doorgestart onderdeel van de vorig jaar failliet verklaarde Oad Groep, werkt aan een comeback van het bekende reismerk. 

De onderneming is in gesprek met diverse andere reisorganisaties om het eigen aanbod aan reizen te kunnen uitbreiden.

''In het land verkeren veel mensen nog in de veronderstelling dat Oad failliet is'', zegt Karen van der Zanden, directeur bij Oad, zaterdag in een interview met De Twentsche Courant Tubantia.

''Die perceptie willen we beïnvloeden met een grote campagne die we begin volgend jaar onder andere op tv starten, een nieuwe gids en een vernieuwde website.''

Oad ging in september vorig jaar failliet, naar eigen zeggen als gevolg van moeilijke marktomstandigheden. Kort hierna wist de curator voor verschillende onderdelen van het bedrijf nog investeerders te vinden, waardoor die konden worden voortgezet.

Positief rendement 

Het Oad-busbedrijf, dat doorstartte met zo'n tweehonderd medewerkers, was één van de onderdelen van de Oad Groep die tot aan het faillissement een positief rendement behaalde.

Het 'nieuwe Oad' dat Van der Zanden en topman Frans Schuitemaker voor ogen hebben is geen kopie van de vroegere reisorganisatie. ''We gaan bijvoorbeeld niet her en der winkels openen en ook niet zelf zon- en vliegvakanties ontwikkelen, waarop het vroegere Oad voor 80 procent draaide'', legt Van der Zanden uit.

''We gaan het aanbieden in samenwerking met partners, met collega-reisorganisaties die dergelijke reizen al in het pakket hebben. Die kunnen straks ook op ons platform worden geboekt.''

Ook het aanbod aan vakanties zal enigszins selectief zijn. ''Oad gaat straks weer naar alle delen van de wereld, maar we willen bestemmingen en soorten vakanties afstemmen op de wensen van onze klanten.''

Met welke andere reisorganisaties Oad onderhandelt willen de directeuren niet zeggen. ''Maar de eerste gesprekken zijn zeer bemoedigend', aldus topman Schuitemaker. Hij was voor het faillissement van Oad al directeur bij de reisorganisatie.