
Halfords zal 'niet of nauwelijks gemist worden'
Dat zeggen retaildeskundigen Paul Moers en Frank Quix tegen NU.nl. Afgelopen donderdag werd bekend dat er definitief geen doorstart komt voor de keten, die in oktober failliet ging.
"Ik had er ook geen vertrouwen in dat die er zou komen", aldus bedrijfskundige Quix. "De directie gaf rare redenen voor het faillissement, zoals de economie die tegenzat. Daarnaast noemden ze de tegenvallende fietsenmarkt, maar die is dit jaar juist gegroeid."
De curatoren van de keten hielden wel hoop op een doorstart. Zij lieten al snel na de aankondiging van het faillissement weten dat zich "vele potentiële kopers" hadden gemeld.
Niet voor niets
"Het bedrijf is niet voor niets failliet gegaan. Halfords is onvoldoende meegegaan met de marktontwikkelingen en heeft zich nooit goed onderscheiden", vindt marketingstrateeg Paul Moers.
"Het merk is niet relevant en sterk genoeg gebleken. Bovendien kon je de spullen die ze verkochten overal krijgen. Al met al is het faillissement terecht", stelt Moers.
Volgens Quix had Halfords al eerder het tij moeten keren. "Ze hadden bijvoorbeeld een winkel van mobiliteit kunnen worden, in samenwerking met de ANWB. Ook de producten die ze verkochten, waaronder autoradio’s en navigatiesystemen, zijn niet erg met hun tijd meegegaan."
Toch was de keten in zekere zin wel uniek wat het assortiment betreft. "De consument zal nu naar drie of vier verschillende zaken moeten voor de spullen die bij Halfords verkrijgbaar waren, zoals de Hema en de Mediamarkt", aldus Quix. "Er zal waarschijnlijk geen nieuw bedrijf komen om dat gat op te vullen, maar de vraag is of je dat nodig hebt."