Het vervoer van luchtvracht is in oktober, net als in de voorgaande maanden, verder gegroeid. Dat blijkt uit cijfers die de internationale luchtvaartorganisatie IATA woensdag bekendmaakte.

In vergelijking met september groeide het vrachtvolume met 0,7 procent, de grootste maandelijkse toename ooit. De vraag naar vrachtvervoer door de lucht nam in oktober met 5,4 procent toe op jaarbasis.

De beschikbare capaciteit bij luchtvaartmaatschappijen voor goederenvervoer was in oktober op jaarbasis 4,4 procent groter dan een jaar eerder. Toch kampt de sector nog altijd met enorme overcapaciteit.

Gemiddeld genomen zaten vrachttoestellen dit jaar tot en met oktober voor 47 procent vol. Op jaarbasis was dit 45,2 procent.

Azië

In Azië bleef de sector onder meer profiteren van de verscheping van de nieuwe iPhones. Het vrachtvolume steeg op het continent, ondanks een vertraging van de economische groei in China, met 6,7 procent. Azië is goed voor een marktaandeel van krap 40 procent.

In Europa was de groei met 1,4 procent een stuk bescheidener. De sancties tegen Rusland en de zwakke economische groei in de eurozone drukken de resultaten van de luchtvrachtsector, zo meldde IATA.

EVO

Verladersorganisatie EVO denkt dat, als het voor handels- en productiebedrijven aantrekkelijker wordt om van luchtvracht gebruik te maken, de overcapaciteit verder teruggedrongen kan worden.

Door de verschillende partijen in de keten beter op elkaar te laten aansluiten en informatie over de zendingen voor de vracht uit te sturen, is dat mogelijk, volgens de organisatie.

Daardoor kan ook de tijd die een zending erover doet worden verkort. ''De laatste dertig jaar is de gemiddelde transitietijd bijvoorbeeld op zes dagen blijven steken. Terwijl een passagier binnen 24 uur van deur tot deur in China staat, doet een pakketje er maar liefst 144 uur over.''