De bouwer van de moderne stadsbus Phileas, APTS, is dinsdag failliet verklaard. Het faillissement is aangevraagd door de drie aandeelhouders: bussenbouwer VDL, ICT-bedrijf Simac en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM).

VDL laat weten dat het faillissement van bouwer APTS volgt na diverse verliesgevende projecten, omdat betalingen uitbleven. VDL probeert voor de vijftien personeelsleden werk te vinden.

De Phileas werd de tram van de 21e eeuw genoemd. De grote, luxe en milieuvriendelijke bus kan rijden zonder chauffeur via een virtueel geleidingssysteem. In Eindhoven rijden de bussen (met chauffeur) van het Centraal Station naar Eindhoven Airport. Aan de Franse stad Douai werden bussen geleverd en in Istanbul rijden er zelfs vijftig.

VDL-directeur Jan Mooren legt uit dat er problemen zijn ontstaan toen de Fransen hogere eisen gingen stellen aan het geleidingssysteem. Aan die eisen kon nooit worden voldaan.

Zonde

''De software kwam niet van de grond. Het is eeuwig zonde. Er was veel belangstelling voor, maar iedereen wachtte af. Totaal geleid rijden is nu nog een stap te hoog'', concludeert hij woensdag.
 
Vooral VDL heeft veel geld geïnvesteerd en tekorten steeds aangevuld, zegt hij. Er was geen zicht op verbetering. APTS werd in 1998 opgericht naar aanleiding van het faillissement van DAF. BOM heeft in het begin beperkt geïnvesteerd.
 
Curator Jaap van der Meer laat weten dat het bedrijf nog actief is en dat opdrachten nog worden afgemaakt.