Files kosten bedrijfsleven tot 800 miljoen

De files op de Nederlandse snelwegen hebben het bedrijfsleven in 2013 tussen de 613 en 797 miljoen euro gekost.

Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO.

De dagelijkse files zorgen voor tijdverlies en meer brandstofverbruik. Ook leiden de files tot andere kosten zoals de inzet van extra voertuigen om goederen toch op tijd af te leveren en aanpassingen in de rit- en routeplanning.

Volgens TLN en EVO staat de A15 tussen de Beneluxtunnel en het Vaanplein op de eerste plek van duurste files in het afgelopen jaar. Nummer twee is de A27 tussen Gorinchem en Hooipolder, gevolgd door de A58 tussen Galder en Batadorp.

Investeringen

TLN en EVO stellen dat de investeringen in infrastructuur de afgelopen jaren wel vruchten hebben afgeworpen. Dankzij extra asfalt is de filedruk in 2013 op een groot aantal belangrijke knelpunten sterk gedaald en is de schade voor bedrijven ook flink afgenomen.

Zorgelijk is echter dat de filedruk in 2014 weer oploopt. Daarom moet de overheid doorgaan met de aanpak van een groot aantal knelpunten.

CDA-kamerlid Sander de Rouwe had maandag forse kritiek op het filebeleid van het kabinet. Hij voorspelt dat de economische schade door files volgend jaar zal toenemen naar 1 miljard euro. 

De Rouwe hekelde de bezuinigingen van het kabinet op wegen. Hij sprak van grove bezuinigingen door een kabinet geleid door een VVD-premier (Mark Rutte) en uitgevoerd door een VVD-minister (Melanie Schultz van Haegen). ''Struikroversgedrag met een greep uit de infrafondsen'', aldus De Rouwe.

Hij verwees naar kabinetsbesluiten om geld uit het infrafonds over te hevelen naar banenplannen, waar volgens De Rouwe ''geen enkele baan uitkomt''. Hij riep Schultz op niet langer ''de pinautomaat te zijn'' voor de wensen van de PvdA.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie