Detailhandel Nederland verwacht dat Nederlanders dit jaar een recordbedrag van 530 miljoen euro aan cadeautjes en lekkernijen voor het sinterklaasfeest uitgeven, een stijging van 2,9 procent vergeleken met vorig jaar. 

Dat maakte de brancheorganisatie woensdag bekend.

Vorig jaar ging het om 515 miljoen euro aan extra omzet. De winkeliersvereniging schrijft de stijging toe aan ''de toenemende belangstelling voor het oer-Hollandse feest als gevolg van de discussie over Zwarte Piet.''

Ook het gestegen consumentenvertrouwen draagt bij aan de positieve stemming. ''Consumenten durven weer geld uit te geven en grijpen sinterklaas aan om weer eens flink uit te pakken.''

Vroeg begin

Detailhandel Nederland zegt blij te zijn dat consumenten zich niet laten afschrikken door de commotie rond het sinterklaasfeest. ''Integendeel, het pakt goed uit. Nog nooit was er zo vroeg in het jaar al aandacht voor het leukste kinderfeest van Nederland'', stelt de organisatie.

Een woordvoerder van Detailhandel Nederland vertelt NU.nl dat consumenten meer "geframed" zijn om aan sinterklaas te denken als ze door een binnenstad lopen.

Onverminderd populair zijn dit jaar kleine cadeautjes die kinderen in de schoen krijgen, vanaf het moment dat de Sint in het land is.

Traditionele cadeaus

Voor pakjesavond op 5 december gaan volgens de winkeliers vooral traditionele cadeaus als speelgoed, spelletjes en parfum als warme broodjes over de toonbank.

Internetwinkel bol.com signaleert daarnaast ook veel vraag naar creatief en interactief speelgoed. Een nieuwe trend is volgens de internetwinkel Super Sand, 'magisch' zand dat eenvoudig is te bewerken, maar een structuur heeft waardoor het makkelijk hecht. 

Vaste successen blijven verder Playmobil en LEGO. Voor volwassenen is er veel vraag naar gezelschapsspellen als Istanbul en De Legenden van Andor.

Hoewel de ondernemers verwachten dat de discussie positief zal uitpakken, ziet Detailhandel Nederland winkeliers ook worstelen hoe om te gaan met de berichtgeving over het feest. "Het is wel echt een belangrijk feest voor winkeliers."

"Dat er discussie over is, is natuurlijk heel vervelend, maar misschien is de stijgende omzet één van de weinig voordelen hiervan."

Voordelig

De Sint is dit jaar overigens voordeliger uit. Een zak met cadeaus voor zowel jong als oud is 0,2 procent goedkoper dan een jaar geleden, blijkt uit berekeningen van het economisch bureau van ING.

Het zijn dit jaar vooral de pakjes voor volwassenen waaraan de Sint minder kwijt is dan vorig jaar. Een zak met populaire cadeaus voor grote mensen werd 1,5 procent goedkoper.