Consumenten die bij Jumbo-supermarkten winkelen, kunnen hun boodschappen voortaan doorgeven via een site en binnenkort ook via een app en ophalen bij een vooraf geselecteerd afhaalpunt.

Dat maakt de onderneming woensdag bekend.

Jumbo speelt hiermee in op de wens van de klant, laat Roland van den Berg, directeur e-commerce, aan NU.nl weten.

Via Jumbo.com en binnenkort ook met een app voor Android- en Apple-toestellen, kunnen consumenten hun boodschappenlijst samenstellen. Nadat een afhaalpunt is geselecteerd, kunnen de boodschappen tot middernacht worden aangepast. De bestelling kan de volgende dag vanaf 16.00 uur worden opgehaald.

Trein

"Klanten kunnen in de trein of waar dan ook hun boodschappen samenstellen. De producten worden vervolgens in kratten bewaard die met behulp van droogijs op de juiste temperatuur worden gehouden", zegt Van den Berg. Etenswaar uit de diepvries wordt in een aparte krat opzij gezet.

Het online bestellen en ophalen van eten en drinken, kost tussen de 0 en 3 euro bovenop het bedrag van de boodschappen. De prijs is afhankelijk van de ophaaltijden, op rustige momenten zal die lager zijn.

Winst

In eerste instantie gaat de supermarktketen er niet vanuit dat er direct meer winst wordt gemaakt met deze service. "We moeten op korte termijn investeren, het zal daarom een beperkt effect op de winst hebben", zegt Van den Berg. Over de bedragen doet het bedrijf geen uitspraken.

Op termijn denkt Jumbo ook aan het laten bezorgen van bestellingen, maar marktonderzoek moet uitwijzen of hier behoefte aan is. Vanaf donderdag worden er zes afhaalpunten geopend, daarna volgen er meerdere totdat er landelijke dekking is.