Nederlandse klanten van goederenvervoerder DB Schenker krijgen van woensdagmiddag tot maandagochtend te maken met zware verstoringen en mogelijk uitval van goederentreinen van, naar en via Duitsland. 

Dat laat een woordvoerder van de Nederlandse tak van het transportbedrijf woensdag weten.

Door de staking van machinisten ligt het Duitse spoorverkeer de komende vier dagen voor een groot deel plat. "Het spijt ons erg dat we onze klanten niet kunnen bieden waarvoor ze hebben betaald. We hebben hen dinsdag geïnformeerd over de gevolgen", aldus de zegsman woensdag.

DB Schenker, dat als zelfstandige transportdivisie onderdeel is van Deutsche Bahn, heeft veel klanten in de industriële clusters als de havenregio Rotterdam en de chemische industrie in Limburg.

Schade

Ad Toet, directeur van brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), verwacht dat de staking zorgt voor ''miljoenen euro's schade'' bij spoorvervoerders en overslagbedrijven in Nederland. 

''De impact is erg groot'', zegt Toet. ''De staking heeft niet alleen gevolgen voor transportbedrijven. Ook de overslag in de Rotterdamse haven wordt erdoor geraakt. En waarschijnlijk is het spoorvervoer ook na de staking nog minstens een week ontregeld.''

Erger

DB Schenker Rail, de grootste spoorvervoerder in Nederland, zegt komende dagen alleen met treinen naar Duitsland te rijden als zeker is dat die trein ook op de bestemming kan aankomen. ''Een trein die halverwege in een weiland stil komt te staan, is voor klanten erger dan een trein die niet rijdt'', aldus een woordvoerder.
 
Ook Nederlandse treinreizigers kunnen hinder ondervinden van de staking, laat de NS dinsdag al weten. Een aantal internationale passagierstreinen rijdt niet, of slechts tot de grens.

Honderd treinen

DB Schenker laat op een normale werkdag ongeveer honderd treinen tussen Nederland en Duitsland rijden. Het bedrijf laat wel weten dat het goederenvervoer niet volledig platligt door de staking bij DB Schenker Deutschland.

"De stakingsoproep is bedoeld voor de leden van GDL, een van de vakbonden in Duitsland. Er zullen ook machinisten zijn die wel gewoon aan het werk gaan", zegt de woordvoerder. Hoe groot het aandeel stakende machinisten precies is, weet het bedrijf niet.

Langste staking

Dinsdag riep GDL op tot een staking van 109 uur bij Deutsche Bahn, de langste ooit op de Duitse spoorwegen. Woensdag om 15.00 uur wordt het goederenverkeer stilgelegd, een dag later volgen de machinisten van de passagierstreinen.

Maandag om 4.00 uur is de staking weliswaar voorbij, maar daarmee zijn de problemen voor DB Schenker nog niet direct verdwenen. Omdat de dienstregeling weer op gang moet worden gebracht, werken de gevolgen van de staking tot later in de week door, meldt de zegsman.

De stakende machinisten willen meer loon en een kortere werkweek. In oktober legden zij ook al meermalen het werk voor korte tijd neer.