De SP en GroenLinks willen dat de fiscaal voordelige fiets van de zaak blijft bestaan.

Ze vrezen dat de fiets van de baas verdwijnt door het belastingplan van staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën. Dat plan wordt maandag in de Tweede Kamer behandeld.

SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt dat de Kamer daar een stokje voor moet steken. GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver zal een amendement indienen om de fiets te redden.

Overigens vindt Wiebes zelf helemaal niet dat hij de fiets van de zaak de nek omdraait. Wel is het zo dat de aparte regeling wordt afgeschaft. De fiets moet dan binnen een beperkt budget de concurrentie aan met het kerstpakket of een bedrijfsuitje.

Einde

SP en GroenLinks denken net als organisaties als BOVAG, de Fietsersbond en Natuur & Milieu dat dit leidt tot het einde van de fiets van de zaak. ''Nu mogen veel werknemers nog om de drie jaar een nieuwe fiets aanschaffen. Het voordeel van de werknemer kan oplopen tot 52 procent", zegt Bashir.

"Dit is een veel gebruikte regeling die veel mensen in staat stelt een fiets aan te schaffen. Deze geliefde regeling wordt onmogelijk gemaakt, want de werkgever zal straks eerder kiezen voor kerstpakketten of personeelsfeestjes en niet meer voor de fiets'', verwacht hij.

Hij denkt dat de afschaffing slecht zal uitpakken voor het milieu en ook banen zal kosten in de fietsbranche. Een flink deel van de fietsverkopen is gelinkt aan de fiets van de zaak.

Gezondheid

Volgens Jesse Klaver van GroenLinks worden nu nog jaarlijks zo'n tweehonderdduizend fietsen via de baas gekocht. ''Ik vrees dat de plannen van Wiebes ertoe leiden dat minder mensen naar hun werk fietsen en meer mensen de auto zullen nemen", zegt Klaver.

"Dat is niet alleen slecht voor de verkeersdrukte en luchtkwaliteit in onze steden, maar ook voor de gezondheid van de werknemer die zijn dagelijkse fietstocht mist. Het kabinet moet fietsen juist verder stimuleren in plaats van ontmoedigen. Dit is een kortzichtige bezuiniging op een typisch Nederlands fenomeen: per fiets naar het werk'', aldus het Tweede Kamerlid.

Branche vreest einde voordelige bedrijfsfiets