Autobranche verwacht vaker terugroepacties

Consumenten kunnen steeds meer terugroepacties van autofabrikanten verwachten. Dat zegt bestuursvoorzitter Carlos Ghosn van Renault en Nissan.

''Producenten moeten steeds harder vechten om klanten binnen te halen. Deze kwijtraken wegens kwaliteitsproblemen is het laatste wat ze willen'', meent Ghosn.

Volgens hem bestaat er een tendens dat autoproducenten auto's terugroepen naar de garage, zodra er enige twijfel bestaat over de kwaliteit. Dit om erger te voorkomen.

''Terugroepacties zijn een zorg voor de hele industrie'', aldus Ghosn in Shanghai. Daar spreekt hij als president van de Europese brancheorganisatie voor de automobielindustrie ACEA.

Airbags

Zijn opmerkingen komen op een moment dat verscheidene autofabrikanten wereldwijde terugroepacties inzetten wegens potentiële airbagproblemen.

De gewraakte airbags zijn geleverd door het Japanse bedrijf Takata en worden in verband gebracht met tientallen ongelukken, waarvan een aantal met dodelijke afloop.

Nissan haalde eerder deze week nog wereldwijd 260.000 auto's terug vanwege het euvel met de airbags. In totaal zijn er al miljoenen auto's teruggeroepen door merken als GM, Toyota, BMW, Honda en Mazda.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie