'Supers gedwongen kortingen te blijven geven'

Grote supermarktketens hebben zichzelf gedwongen om kortingen te blijven geven aan consumenten.

Dit stelt analist Mathijs Deguelle van ABN Amro tegenover NU.nl.

"Door pogingen om prijsdiscounters van het lijf te houden zijn ze steeds meer op prijs gaan focussen", legt hij uit. Andere zaken zijn daarbij blijven liggen. De consument is sindsdien gewend geraakt aan de lage prijzen. "Zo hebben de ketens zichzelf vastgezet."

Deguelle geeft aan dat 18 procent van de verkopen in de supermarkten nu met korting wordt verkocht. Ter vergelijking, voor de crisis werd 12 tot 13 procent van de producten als aanbieding verkocht.

Discounters hebben juist hun prijsimago steeds versterkt en geïnvesteerd in kwaliteit door bijvoorbeeld ook A-merken aan te bieden. Volgens ABN is de propositie van de discounters daarom steeds aantrekkelijker geworden.

Bekend recept

"Als reactie hierop, en gezien de tegenvallende volumes, denkt ABN Amro dat de kans groot is dat full-service supermarkten blijven grijpen naar het voor hen bekende recept van aanbiedingen."

De analist legt uit dat het moeilijk is voor de grotere ketens om uit deze focus op prijs te komen. Het eerste concern dat ook de nadruk gaat leggen op andere zaken, loopt het risico omzet te missen. 

Voor de consument is dit juist goed. Het duurt nog voor langere tijd voordat de supermarkten kunnen afstappen van dit beleid, aldus Deguelle.

Omzet

De aanhoudende focus op prijs drukt de omzet van supermarkten. Naar verwachting stokt de omzetgroei voor dit jaar vergeleken met een jaar eerder.

Tijdens de crisis leken supermarkten immuun voor de economische malaise, maar dit was schijn. Prijzen in supermarkten zijn erg afhankelijk van de marktprijzen op de wereldmarkt.

Doordat deze prijzen stegen tijdens de crisis, rekenen supermarkten ook hogere prijzen en bleef de omzet op peil ondanks een volumedaling.

Een woordvoerder van Albert Heijn verklaarde geen commentaar te willen geven omdat het bedrijf deel uitmaakt van een beursgenoteerd concern.

Jumbo stelt dat hun laagsteprijsgarantie niet gericht is op kortingen om de concurrentie af te houden. "Jumbo heeft dan ook veel minder acties dan de concurrentie en dat aantal neemt eerder af dan toe", aldus een woordvoerder.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie