Het definitieve besluit over de uitbreiding van Lelystad Airport loopt mogelijk vijf maanden vertraging op. 

Dat blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer van staatssecretaris Wilma Mansveld, verantwoordelijk voor Luchtvaart.

De vertraging komt doordat de milieu-effectrapportage wordt aangevuld met bestaande informatie over onder meer geluidshinder en de verstorende effecten van het extra vliegverkeer voor vogels in de Oostvaardersplassen.

Op 26 november debatteert Mansveld met de Kamer over de geplande uitbreiding van de luchthaven bij Lelystad. Ze heeft de steun van een Kamermeerderheid van in elk geval de regeringspartijen VVD en PvdA.

Vluchten

Het is de bedoeling dat Lelystad vanaf 2018 in stappen wordt uitgebreid en vakantievluchten van Schiphol overneemt, dat zich dan vooral richt op intercontinentale vluchten en overstappers.

Lelystad moet kunnen groeien tot 45.000 vluchten en 6,7 miljoen passagiers per jaar. Daarvoor moet een nieuwe start- en landingsbaan van 2400 meter worden gebouwd en een passagiersterminal.

Schiphol steekt daar 90 miljoen euro in. Het kabinet stak eerder al 50 miljoen euro in de verbetering van de bereikbaarheid van Lelystad Airport. De regio legt daar 20 miljoen euro bij.

Twin Airport

De gemeente Lelystad en de provincie Flevoland laten in een gezamenlijke reactie weten dat de vertraging geen effect mag hebben op de geplande ingebruikname van het vliegveld als 'twin airport' van Schiphol in april 2018.

De provincie en gemeente delen de zorgvuldigheid die Mansveld in acht neemt, maar dringen erop aan de vertraging tot maximaal vijf maanden te beperken. 

De uitbreiding van Lelystad Airport is goed voor de werkgelegenheid en de versterking van de economische infrastructuur. "Die is hard nodig en vergt geen uitstel", aldus verantwoordelijk wethouder Jop Fackeldey (PvdA) en gedeputeerde Jaap Lodders (VVD).