Winkelketen Bruna verwacht volgend jaar weer winst te maken. Een nieuwe koers moet de bedrijfsresultaten opkrikken, meldde het bedrijf dinsdag. 

Bruna zet sterk in op het verbeteren van dienstverlening aan de klant. Zo moet een Bruna-winkeltje op een groot NS-station binnenkort anders zijn opgezet dan een zaak in een kleine plaats.

''Op het station wil je veel tijdschriften, de top 25-boeken en mogelijkheden om snel af te rekenen. In een kleine plaats wil je juist meer boeken en kantoorartikelen en een uitgebreide kinderhoek'', legt topman Fred Zeegers uit.

De keten kwam de afgelopen jaren in de rode cijfers terecht, onder meer als gevolg van de crisis. In 2013 boekte Bruna ongeveer 3 miljoen euro verlies, bij een omzet van 425 miljoen euro.

Investeringen

Zeegers rekent erop dat Bruna ook dit jaar onder de streep nog een verlies moet nemen. Operationeel verwacht hij wel in de plus uit te komen.

Maar Bruna investeerde dit jaar ook vele miljoenen in technische zaken als een nieuw kassasysteem en het aanbieden van wifi in de winkels. Dat drukt het nettoresultaat.

Toch is Bruna de crisis relatief goed doorgekomen, vindt Zeegers. Waar andere boekverkopers hun omzet met tientallen procenten zagen dalen, was dit bij Bruna een stuk minder. Dat komt volgens hem doordat Bruna een breder assortiment heeft en daardoor klappen beter kan opvangen. Dat schaalvoordeel zorgde ervoor dat Bruna goede voorwaarden kon afdingen bij leveranciers.

Geen ontslagen

Het bedrijf in boeken en kantoorartikelen verwacht dat de nieuwe strategie niet tot ontslagen leidt. Bruna wil wel zaken als financiële administratie, ICT en vastgoed gaan uitbesteden. Daardoor zullen naar schatting 60 medewerkers bij Bruna uit dienst treden en meeverhuizen naar de bedrijven waaraan dit werk wordt uitbesteed.

Bruna telt in totaal ongeveer 350 filialen, voornamelijk franchisenemers. In de 35 eigen zaken en op het hoofdkantoor werken zo'n 330 mensen.