Voor het aankomende seizoen, dat begint op 31 oktober met het NK afstanden, zijn een aantal nieuwe hoofdsponsoren in het schaatsen gestapt. Volgens sportmarketeer Frank van den Wall Bake geeft schaatssponsoring deze bedrijven exlusiviteit. 

"Het is een onderscheidende vorm van communicatie. Bij voetbal is er bijvoorbeeld veel reclame op de borden rond het veld te zien", vertelt Van den Wall Bake aan NU.nl. "Als hoofdsponsor van een schaatsploeg staat het logo, naast een co-sponsor, als enige op het pak."

Volgens hem is het voor bedrijven dan ook interessant om een schaatsteam te sponsoren. "Het is veel op televisie, is een populaire sport en scoort bij de sportconsument", vertelt Van den Wall Bake aan NU.nl.

Hij legt uit dat er voor bedrijven verschillende motivaties om in schaatssponsoring te stappen. "Voor sommige bedrijven is dat naamsbekendheid. Anderen willen dat hun bedrijf geassioceerd wordt met schaatsen. Die willen bijvoorbeeld een zakenpartner meenemen naar een schaatswedstrijd."

Podium

Continu, een intermediair bedrijf voor bouw en industrie, is dit jaar voor het eerst hoofdsponsor van een schaatsteam. Ramses Peppinck, marketingdirecteur bij Continu, ziet het sponsorschap als een podium voor de volgende stap die het bedrijf wil zetten.

"Continu richt zich op een kleine doelgroep, een niche. Op deze manier hopen we onze bekendheid in de bouw en industrie te vergroten."

Het bedrijf keek ook naar andere sporten. "We hebben een rondje langs de velden gedaan en kwamen uit bij het schaatsen. Het in een sympathieke sport, dat vinden we prettig."

Bijdrage

Ingenieursbureau Clafis is zes jaar actief als schaatssponsor, maar komend seizoen voor het eerst als hoofdsponsor van een ploeg. "Waarom we nu hoofdsponsor zijn? Daar is één antwoord op: omdat het nodig is", laat Bert Jonker, directeur van het bedrijf, weten.

"Door middel van sponsoring leveren we een bijdrage aan de ontwikkeling van de sport. Daarnaast vergroot Clafis op deze manier de naamsbekendheid."

Ook sportmerk New Balance is in de sport gestapt om de naamsbekendheid te vergroten. Kor Louws, marketingdirecteur van New Balance Benelux, vindt het niet raar dat het van origine hardloopschoenenmerk in het schaatsen stapt. "Schaatsers hebben ook hardloopschoenen nodig. Wij doen dit om onze horizon en markt te verbreden."