Europa moet ambitieuzere klimaatdoelen stellen, vindt een groep Europese ondernemingen. Daar zitten onder meer de multinationals Unilever, Philips en Ikea bij.

De groep doet een dringende oproep aan de Europese Raad. Dit orgaan, waarin de regeringsleiders van de EU-lidstaten zitten, bespreekt de kwestie over anderhalve week in Brussel.

Volgens de groep ondernemingen moeten bindende afspraken worden gemaakt voor de periode tot en met 2030 die verdergaan dan Europa tot nu toe van plan was. Dat is noodzakelijk om de klimaatverandering een halt toe te roepen.

Te behoudend

De bedrijven mikken op veel meer dan 40 procent vermindering van de CO2-uitstoot. Zij vinden ook de streefcijfers voor duurzame energieopwekking (27 procent) en energiebesparing (25 procent) veel te behoudend. Dat moet in beide gevallen 40 procent worden.

Met die inzet gaat de EU als het aan de ondernemingen ligt volgend jaar naar Parijs waar in september de klimaattop van de Verenigde Naties wordt gehouden. Doel van Parijse conferentie is een mondiaal akkoord met bindende afspraken tegen klimaatverandering.

Unilever

Unilever-topman Paul Polman in een toelichting: ''We weten dat de economische kosten van niets doen hoger zijn de kosten van wel actie ondernemen."

"Om van de Klimaatconferentie volgend jaar in Parijs een succes te maken, moet Europa zichzelf stevige doelen stellen op het gebied van energiebesparing en de reductie van broeikasgassen die een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld.''

Investeren

Het is volgens Polman inmiddels glashelder dat investeren in efficiënter gebruik van energie en in duurzame energiebronnen de juiste keuze is voor bedrijven.

''Onze politici moeten nu leiderschap tonen. Van hen hebben we helderheid, vertrouwen en lef nodig, want zonder de juiste beleidskaders en politieke signalen zullen zelfs de meest vastberaden bedrijven niet het niveau halen dat nodig is om het verschil te maken.''