Het schrappen van Zwarte Piet uit zijn reclame-uitingen zou Albert Heijn wel eens marktaandeel kunnen gaan kosten.

Dat zegt merkendeskundige Paul Moers in een reactie. "Je moet het als supermarkt toch verdienen in november en december. Bovendien blijven klanten die nu een uitstapje maken naar een andere keten daar straks wellicht hangen."

Op Twitter wordt onder de hashtags #boycotah en #boycotalbertheijn opgeroepen de supermarktketen links te laten liggen.

Andere supermarkten kunnen nu dan ook slim inspelen op het nieuws over Albert Heijn, denkt Moers. "Zij kunnen nu vol op Zwarte Piet inzetten om Albert Heijn te grazen te nemen."

Uit een rondvraag van NU.nl onder meerdere supermarktbedrijven blijkt dat zij niet van plan zijn Zwarte Piet in de ban te doen.

Traditioneel assortiment

"Plus heeft geen aanpassingen doorgevoerd op het sinterklaasassortiment. Wij kiezen voor een traditioneel assortiment waarvan zowel Sinterklaas als Zwarte Piet onderdeel zijn, zonder daarmee een politiek statement te willen maken", zo laat een woordvoerster van het bedrijf weten.

Ook Jumbo is niet van plan veranderingen door te voeren. "Jumbo associeert Zwarte Piet met het leukste kinderfeest van het jaar. Net als in voorgaande jaren is hij dan ook verwerkt op onze winkelcommunicatie en producten van ons huismerk. Wij volgen de discussie rondom Zwarte Piet, maar mengen ons hier niet in", aldus Jumbo.

Dekamarkt en Dirk nemen geen standpunt in, maar willen vooral "dat Sinterklaas een leuk feest voor kinderen is en blijft". Als er een conclusie wordt getrokken uit de lopende discussie, zullen de twee supermarktketens die wel volgen, zo laat moederbedrijf Detailresult groep weten.

Hilarisch

"Het is hilarisch dat ook Albert Heijn zelf geen onderdeel wil uitmaken van de maatschappelijke discussie hierover, maar dat ze deze nu zelf veroorzaken", vindt Moers.

Volgens de merkendeskundige is Albert Heijn aan het polderen geweest. "We halen er een beetje Zwarte Piet uit, de rest laten we liggen. Dat is niet professioneel."

Albert Heijn heeft zo'n 33 procent van de markt in handen. Jumbo en Lidl staan respectievelijk op de tweede en derde plaats.

Albert Heijn haalt Zwarte Piet uit reclame-uitingen | Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet

Wat u moet weten over de discussie rond Zwarte Piet