Speelgoedfabrikant Lego gaat zijn samenwerking met olieconcern Shell niet verlengen. Dat doet het bedrijf, omdat milieubeweging Greenpeace de oliemaatschappij via Lego aanvalt.

Dat meldt de Deense speelgoedfabrikant donderdag.

Bij de actie Everything Is Not Awesome, een parodie op de soundtrack van de Lego-film, gebruikt Greenpeace de beroemde bouwstenen om Shell aan te vallen.

In een video worden legofiguren uit de film geassocieerd met boringen van Shell in het noordpoolgebied.

De speelgoedfabrikant distantieert zich van de beweringen. "Wij geloven dat Greenpeace rechtstreeks met Shell moet spreken. Het merk Lego moet nooit onderdeel worden van het dispuut van Greenpeace met Shell", laat Lego weten.

"We willen er zeker van zijn dat onze aandacht niet wordt afgeleid van onze toewijding om op een creatieve en inspirerende manier speelervaringen te bieden. We willen verder geen deel uitmaken van de campagne van Greenpeace en zullen hier ook geen commentaar meer op leveren."

Bekijk de video van Greenpeace:

Verlenging

Lego zal het bestaande marketingcontract met Shell, dat in 2011 werd afgesloten en de productie behelst van promotionele speelgoedsetjes die bij benzinestations verkrijgbaar zijn, gewoon uitdienen.

Een verlenging zit er ''zoals de zaken er nu voorstaan'' niet in, zei Knudstorp. Het bedrijf wil zich volgens hem zonder ''afleiding'' concentreren op het maken van creatief speelgoed voor kinderen.

Succes

Shell laat in een reactie weten dat de zogenaamde co-productie een succes is en ze zijn van plan de actie de komende periode uit te rollen in meer landen. Het olieconcern onthoudt zich van commentaar over contractuele aangelegenheden.

"Wij respecteren het recht van iedereen om te demonstreren en om deel te nemen in een openhartige gedachtenwisseling over onze activiteiten", schrijft Shell.

De oliemaatschappij betaalt Lego om Shell-speelgoed te maken. Lego doet dat, omdat door de samenwerking meer kinderen met de blokjes kunnen spelen.

Shell is onder andere te zien op Lego-tanktations en -tankwagens. Ook enkele speelgoedraceauto's rijden met de gele schelp rond. Lego gebruikte het beeldmerk van Shell bijna vijftig jaar.