Supermarktketen Albert Heijn schrapt Zwarte Piet uit zijn reclame-uitingen. Snoepgoed met daarop de beeltenis van Zwarte Piet blijft wel in de winkel te koop.

Dat bevestigt woordvoerster Els van Dijk donderdag in een gesprek met het Radio 1 Journaal, na berichtgeving door het Algemeen Dagblad (AD).

De zegsvrouw van Albert Heijn zegt dat haar bedrijf hiermee tegemoet wil komen aan de wensen van klanten die zich gekwetst voelen door het uiterlijk van de hulp van Sinterklaas. Het bedrijf moet naar eigen zeggen rekening houden met de wensen van heel veel klanten.

Dat er op displays van andere leveranciers nog steeds pieten te zien zijn, vindt de woordvoerster geen probleem. Ook schmink en pietenpakken voor kinderen blijven in de schappen liggen. "We houden rekening met beide kanten. Er is dus voor ieder wat wils", vindt Van Dijk.

Ze vergelijkt het met de keuze voor biologische producten en niet-biologische artikelen. De ene klant wil die juist wel kopen en de ander juist niet.

Jammer

Ze zegt het jammer te vinden als klanten nu van plan zijn om Albert Heijn te boycotten. Op sociale media verschijnen berichten van boze klanten die niet meer bij de keten willen winkelen.

"Sommige klanten zullen verbaasd zijn. Anderen zullen er juist blij mee zijn", meent ze. Volgens Van Dijk zal de sinterklaascampagne vanaf half november toch "ouderwets gezellig" worden. Van Dijk benadrukt dat er veel verschillende sinterklaassymbolen zijn, waardoor klanten Zwarte Piet niet zullen missen.

Eerder gaf Albert Heijn aan geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet. De keten heeft de strategie dan ook niet zelf wereldkundig gemaakt. Iemand heeft een foto van het reclamemateriaal gemaakt en naar buiten gebracht.

Bijenkorf

De Bijenkorf heeft eerder laten weten hun pieten aan te passen. De klimpieten zullen als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam sieren.

Maar het uiterlijk van Zwarte Piet wordt aangepast in lijn met de aanbevelingen van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed.

Daarnaast zouden speelgoedfabrikanten Playmobil en Fischer Price hun Zwarte Pieten in de ban hebben gedaan. Dat meldde Metro in september.

Hema

In augustus ontstond ophef nadat Het Parool meldde dat warenhuis Hema Zwarte Piet in de ban zou doen. Het warenhuis liet daarna weten dat dit niet klopt.

"Er zijn nog steeds pieten te vinden in het assortiment. We blijven de maatschappelijke discussie volgen en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt", schreef Hema in een verklaring.

De spullen voor 5 december waren op dat moment al ingekocht. De keten wil nog niet zeggen hoe het feest in 2015 in de winkel zal terugkomen.

Aanpassingen

Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking vindt nog steeds dat Zwarte Piet moet blijven zoals hij is. In een jaar tijd is de groep die vindt dat Piet wel aanpassingen behoeft, wel toegenomen: van 5 procent in oktober 2013 tot 13 procent nu. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 28.000 leden van een opiniepanel.

Hoger opgeleiden zijn vaker bereid tot veranderingen aan het uiterlijk van Zwarte Piet (23 procent) dan de laagst opgeleiden (4 procent). Ook qua leeftijd is er een duidelijk verschil. Van de mensen tussen de 18 en 35 jaar vindt 20 procent dat Piet er (wat) anders uit mag zien in de toekomst. Van de 65-plussers is dat 7 procent.

83 procent van de ondervraagden is van mening dat grote winkelketens geen aanpassingen moeten doen. 79 procent vindt het een slecht initiatief om bekende sinterklaasliedjes neutraler te maken.

Wat u moet weten over de discussie rond Zwarte Piet | Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet