NS-dochter Abellio heeft een Schotse treinconcessie binnengehaald.

 Dat heeft de NS woensdag bekendgemaakt.

Vanaf april volgend jaar wordt Abellio de spoorwegexploitant voor ScotRail.

Het is een opdracht van zeven jaar, die mogelijk naar tien jaar wordt verlengd. Volgens de Britse nieuwsorganisatie BBC heeft de opdracht een waarde van 2,5 miljard Britse ponden (ruim 3,2 miljard euro).

Abellio was met de huidige Britse exploitant FirstGroup, het Britse Arriva, het Hongkongse MTR en het Britse National Express in de race voor de concessie. 

Vernieuwing

Bestuursvoorzitter Jeff Hoogesteger van de Abellio Groep zegt "buitengewoon blij" te zijn dat zijn bedrijf het Schotse nationale spoornet mag exploiteren.

Het bedrijf wil onder meer nieuwe treinen inzetten tussen Glasgow en Edinburgh en de intercitydiensten verbeteren. Ook past de onderneming de aansluitingen, reistijden en soorten tarieven aan. En tot slot is Abellio van plan in stations te investeren.

ScotRail is nu goed voor 86,3 miljoen passagiersreizen per jaar.

Voorbereiding

Het winnen van de aanbesteding heeft veel voorbereiding gekost. "Twee jaar lang heeft ons team door Schotland getrokken en mensen ontmoet uit de Borders, de zeven steden tot in het allernoordelijkste puntje", zegt Hoogesteger. Daaruit volgde het plan dat de Schotse overheid heeft overtuigd.

Het beheer van de nationale spoorwegdiensten in Schotland past volgens NS goed bij de kernactiviteiten die de NS Groep al in Nederland heeft.

Randstad

"Beide netten zijn vergelijkbaar in die zin dat er een dichtbevolkte 'Randstad' rond Edinburgh en Glasgow is, naast minder bevolkte regionale gebieden", laat het vervoersbedrijf weten.

Abellio moet op deze manier zijn positie op de Britse spoorwegmarkt verstevigen. De NS-dochter is sinds 2003 actief in het buitenland.

Het bedrijf verzorgt al trein- en busdiensten in Groot-Brittannië en Duitsland. In Nederland is Abellio onder meer bekend van de busdiensten van Qbuzz.