Na drie jaar ontwikkelen en sleutelen aan het ontwerp staat Barbara Alink sinds afgelopen vrijdag voor de grote test.

Via crowdfunding zijn de eerste driewielige loopfietsen, Alinkers genaamd, van haar hand in de verkoop. Binnen iets meer dan een dag heeft ze ruim 30.000 euro opgehaald. 

Met de loopfiets zet Alink vooral in op mensen die minder mobiel zijn en aangewezen op een rollator of scootmobiel.

Ze geeft toe dat het concept van een loopfiets niet nieuw is, maar de variant die zij heeft ontworpen wel. De fiets heeft twee voorwielen en een gebogen as.

Alink is op zoek naar financiering om de volgende lading met tweehonderd Alinkers te kunnen bestellen. De onderneemster hoopt binnen een week vijftig Alinkers te verkopen.  

Inspiratie 

Alink is van oorsprong architect en is veel in het buitenland gewerkt, onder andere 3,5 jaar in Afghanistan om meisjesscholen te bouwen. De inspiratie voor de Alinker kwam van haar eigen moeder, die moeite had met lopen.

Hoewel de verkoop nog moet beginnen heeft Alink, van oorsprong afkomstig uit Twente, al enkele honderdduizenden euro’s aan investeringen mogen ontvangen.

Zelf heeft ze nog 60 procent van het bedrijf in handen. Het overige deel is in handen van onder andere de Nederlandse fabrikant en private investeerders. Het geld is onder andere gestoken in het maken van prototypes en het vastleggen van patenten in meerdere landen.

Rechtop

De entrepreneur ontwierp de Alinker zelf. “Je moet het gewicht kwijt kunnen. Je ziet het als mensen voorovergebogen achter een rollator lopen.” Ze stelt ook dat het makkelijker voor mensen is om met een de loopfiets zich te laten zien.

“Met de Alinker staan mensen rechtop. Het is goed voor de circulatie en mensen durven zich weer te laten zien. Je kan andere mensen in de ogen aankijken. Ik denk dat mensen op een scootmobiel zitten omdat ze niks anders hebben.”

“Het gaat om een gedachteverandering. Mensen moeten actief blijven. Je krijgt een flinke workout met een Alinker.” De onderneemster ziet ook een plaats voor de Alinker bij het actief houden van werknemers.

Volgens de onderneemster wordt al gepraat met Google om in één van de kantoren de Alinker te gebruiken. “Het wordt steeds belangrijker voor mensen om actief te blijven tijdens het werken.”

Animo

Voor de huidige generatie ouderen verwacht ze minder animo voor de Alinker. “De Alinker is niet voor een bejaarde van nu, maar voor de bejaarde van de toekomst. Het is voor de mensen die nu vijftig zijn.”

Alink heeft een deel van het humanistische werk dat ze eerder deed in Afghanistan verwerkt in haar huidige bedrijf. 5 procent van de opbrengst gaat naar meisjesscholen in Afghanistan. Één op de honderd loopfietsen wordt gedoneerd aan slachtoffers van landmijnen. 

Na lange tijd er nog naast te hebben gewerkt is Alink sinds kort de enige op de loonlijst van het bedrijf. “Ondernemen is veel droog brood eten en slapeloze nachten hebben. Een idee is maar 1 procent van ondernemen, de rest is keihard werken.”