'E-commerce zit in puberteitsfase'

De Nederlandse e-commerce bevindt zich ongeveer in het stadium van de puberteit: de sector is behoorlijk op gang gekomen, maar volwassenheid is nog ver te zoeken.

Dat concludeert Wijnand Jongen, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Ook Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing aan Nyenrode, denkt dat er nog enorme ontwikkelingen binnen de e-commerce op komst zijn.

Dit jaar bestaan de Nederlandse webwinkelbedrijven Coolblue en Bol.com beide vijftien jaar. Hoe is het Nederlandse winkellandschap in die tijd veranderd en hoe staat de e-commercesector er inmiddels voor?

"Vijftien jaar geleden zaten we net voor de internetbubbel. Er was sprake van een enorme hype, en er waren twee kanten te onderscheiden: de 'believers’ - vooral jonge ondernemers die de nieuwe mogelijkheden zagen  -  en een grote groep traditionele partijen, zoals detaillisten", zegt Jongen.

Voor de komst van de webwinkels moesten consumenten zich bij het thuiswinkelen redden met postorderbedrijven. Met de komst van de eerste webwinkels veranderde dat.

Beginjaren

"Bedrijven uit de beginjaren van de online retail hadden een revolutionair idee: ze gingen producten op grote schaal aanbieden en onttrokken zich aan geografische beperkingen. Bij fysieke winkels dicteert de locatie wat je kunt doen", aldus Koelemeijer.

Boeken en platen vonden als eerste hun weg naar het internet. "Makkelijk te distribueren en je hoeft ze nauwelijks te voelen", verklaart Koelemeijer. Producten die meer “beleving” met zich meebrengen, zoals kleding, volgden pas veel later.

In de beginjaren was online kopen bepaald geen sinecure, vertelt Jongen. "Het was een crime: traag en duur. Toch zagen de jonge mensen achter Bol.com en Coolblue dat er wel degelijk mogelijkheden waren.  Deze early adaptors waren de katalysator voor het op gang brengen  van de e-commerce."

Groei

Inmiddels is e-commerce niet meer weg te denken uit ons winkellandschap.  En de groei lijkt er nog lang niet uit te zijn.

"De groei vlakt uiteindelijk natuurlijk wel af", zo verwacht Koelemeijer. "Maar online is nog altijd met een enorme opmars bezig."

"Er is nog heel veel ruimte over op de e-commerce-markt voor nog heel veel meer", denkt ook Jongen. "Dat zal vooral afhangen van de stand van de techniek, want de consument wil wel."

Volgens experts zal het aandeel online in de bestedingen groeien van 17 procent nu naar 37 procent in 2020. Consumenten zelf verwachten zelfs dat dit iets meer dan de helft wordt.

Jildau Schuilenburg van Detailhandel Nederland ziet in de opmars van e-commerce een "antwoord op vragen in de maatschappij". "Denk bijvoorbeeld aan de krimpregio’s en aan ouderen die langer thuis blijven wonen."

Omnichannel

"Zo langzamerhand is de hele detailhandelssector omnichannel geworden. De kracht zit in de combinatie van fysiek en online", stelt Schuilenburg. "Opvallend is verder dat er nu steeds meer afhaalpunten bijkomen in winkels of elders."

"Winkeliers hebben een drive om te innoveren, de klant is immers koning. Dat heeft effect op fysieke winkelstructuren, de leegstand is hoog en loopt nog verder op. Toch zien wij deze ontwikkeling vooral als positief, online vormt een extra kanaal", aldus Schuilenburg. Inmiddels maakt 71 procent van de winkeliers gebruik van internet als verkoopkanaal.

Technologie

Jongen en Koelemeijer verwachten in de toekomst veel van nieuwe technologie, zoals de smartwatch en Google Glass.

"Als aanbieder moet je precies op het juiste moment een aanbod doen, de consument waar die ook is, en wanneer dan ook, benaderen", denkt Koelemeijer. "Daar heb je heel veel data voor nodig en daar kan technologie die als het ware onder de huid gaat zitten voor zorgen."

"Het winkelen via de smartphone bijvoorbeeld kent nu nog dezelfde problemen als vijftien jaar geleden het geval was bij winkelen via de computer",  signaleert Jongen, die ook nog een rol weggelegd ziet voor het internet of things.

"Online komt steeds meer de winkel in. Er komen nieuwe kanalen en communities bij en sociaal en commercie groeien naar elkaar toe", verwacht Jongen.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie