De Britse ondernemer Arthur Kay is pas drieëntwintig, maar runt nu al een bedrijf dat de wereld een stukje groener maakt. 

Bio Bean, dat brandstof uit koffiedik maakt, won deze week een half miljoen euro in de Postcode Loterij Green Challenge. Thuisstad Londen moet daarmee het eerste van duurzame energie worden voorzien.

"Maar we willen ons bedrijf ook internationaal op de kaart zetten", zegt Kay. Het prijzengeld gaat hem daarbij helpen. "De koffiescène  van Londen is niet uniek, ons bedrijfsmodel is daarom makkelijk te kopiëren naar andere landen."

De jury van de Green Challenge was lovend. "Dit is een innovatie die de toekomst kan vormen", zei ex-solo zeilster Ellen MacArthur. Bio Bean versloeg daarom medefinalisten Bluerise en One Nights Tent, het Franse Turbosail en Fargreen uit Vietnam.

Patent

De startup is gebaseerd op een gepatenteerde techniek waarmee verschillende soorten biobrandstof worden gemaakt uit de resten van koffie, de belangrijkste daarvan is biodiesel.

In de fabriek in Engeland wordt het koffiedik gedroogd en worden oliën uit de drab gezuiverd. Deze worden vervolgens gebruikt om de diesel te maken. "Een co-2-neutraal, lokaal geproduceerd en daarom goedkoper alternatief voor de gangbare vervuilende brandstoffen", aldus Kay.

Grote namen

Bio Beans werkt samen met grote koffienamen en verkoopt de brandstof aan bedrijven in Londen. Die gebruiken het bijvoorbeeld om hun gebouwen te verlichten of hun auto’s te laten rijden. "Ik kan geen namen noemen, maar we werken met grote organisaties", beweert de ondernemer.

Bio Bean werd in 2013 opgericht door Kay en Benjamin Harriman. Tijdens zijn studie architectuur aan het University College in Londen onderzocht Kay hoe koffiezaken hun afval kunnen reduceren.

Koffieavfal

"Ik ontdekte dat er in Londen 200.000 ton koffieafval wordt geproduceerd", zegt hij. Resten die worden verbrand of op stortplaatsen worden gedumpt en daarmee bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen.

Geen wonder dat de Londense burgemeester en sterpoliticus Boris Johnson een fan van Bio Bean is, getuige ook een enthousiaste Tweet na het winnen van de Green Challenge. "Hij steunt ons vanaf het begin”, glundert Kay. ”Johnson investeert in ons, maar heeft ook een geweldig netwerk."

Overweldigend

En dat levert de startup van amper een jaar oud een vliegende start. Inmiddels werken er tien mensen bij het bedrijf en wordt er voorzichtig break-even gedraaid. "We kunnen er inmiddels de rekeningen van betalen", zegt Kay.

Het succes is volgens de jonge ondernemer best overweldigend, maar sterkt de ambities. "Over vijf jaar wil ik dat iedereen die een kop koffie drinkt, in Amsterdam of Sao Paulo, gerust wordt gesteld door de gedachte dat er iets goeds wordt gedaan met het afval dat overblijft."