Drie transportbedrijven hebben in het afgelopen jaar een boete gekregen vanwege schijnconstructies met Oost-Europese brievenbusfirma's.

Dat meldt de Volkskrant zaterdag.

Het gaat om het Rotterdamse bedrijf AFE Transport, Medex Logistics uit Ittervoort en Mulders & Zn. uit Zevenbergen.

De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW) deelde de geldstraffen uit na tips van vakbond FNV Bondgenoten.

Deze ondernemingen lieten laagbetaalde Bulgaren goederen vervoeren. Officieel mogen deze chauffeurs volgens EU-regels maximaal drie ritten in Nederland rijden, voordat ze weer terug moeten naar Bulgarije.

Maar volgens FNV Bondgenoten rijden de Bulgaren veel vaker in Nederland. Dat zou neerkomen op oneerlijke concurrentie jegens Nederlandse chauffeurs.

Schijnconstructie

De bond denkt dat honderden transportbedrijven via een schijnconstructie goedkoop vrachtwagenchauffeurs inhuren. De Inspectie onderzoekt nog een aantal casussen die de bond heeft aangedragen.

Met verborgen camera's en geluidsapparatuur probeert FNV Bondgenoten bewijs te verzamelen over de schijnconstructies. Zo bezocht de bond acht vestigingen van dochterondernemingen of onderaannemers in Bulgarije.

"Soms vonden we iemand die zich na enig geestelijk graafwerk uitgaf als manager van het bedrijf. Maar nergens troffen we een volwaardige bedrijfsvestiging aan", zegt Edwin Atema van FNV Bondgenoten tegen de krant.

Zijstraatje

De vakbondsmedewerkers gingen ook op bezoek bij twee dochterondernemingen van AFE Transport die allebei op hetzelfde adres gevestigd zijn. Het gaat om een pand vlak bij de grootste winkelstraat in Sofia.

"Het pand ligt aan een zijstraatje, vrachtwagens kunnen hier niet eens komen", meent Atema. Iemand die daar aanwezig was, zegt de beide bedrijven niet te kennen.

Een man die zijn naam niet wil noemen, maar zich uitgeeft als directeur van AFE Transport vindt dat de bond zich er niet mee moet bemoeien. Volgens hem is er iemand in Bulgarije die zijn zaken waarneemt.

Mazen

Verder heeft hij zeker zeven Bulgaarse chauffeurs in dienst, die niet meer dan drie ritten achtereen in Nederland zouden rijden. Daarna zouden deze werknemers in Frankrijk rijden. "Er zijn mazen in de wet, daar moet je een beetje gebruik van maken", zegt hij tegen de Volkskrant.

Ook directeur Kees Mulders van Mulders & Zn. verdedigt zijn werkwijze. Zijn vestiging voldoet naar eigen zeggen aan alle regels en wetten van de Bulgaren. "Mijn chauffeurs verdienen meer dan de meeste Bulgaren."

Daarnaast laat ook de directeur van Medex Logistics weten zich van geen kwaad bewust te zijn.